Hem » Recension, Scen » Teater Nolby: Den inbillningssjuka av Molière

Teater Nolby
Den inbillningssjuka av Molière
Översättning: Anders Bodegård
Regi: David Levi och Olle Söderberg
Producenter: Olle och Lena Söderberg
Scenografi: Olle Söderberg
Medverkande: Gunnar Hjorth, Jennifer Justerås, Karolina Höijer-Källström, Lena Söderberg, Olle Söderberg, Giovanni Falcone, Leonard Berge, David Levi, Alexander Breivald, Johan Nilsson, Mikael Forsberg samt barn från Teater Nolbys teaterskola.

– – –

Madame Arganne (Lena Söderberg) vädjar till publiken om hjälp

Teater Nolby gör Moliére när det är som bäst.
Det känns som om den första höstkylan nafsar lite i kinderna, trots att vi skriver den 21 juli, när man leende och sakta lämnar Teater Nolby och går mot parkeringen efter nästan tre timmar välspelad teater, inklusive pauser. Nolby är en fantastisk teatermiljö för sommarspel, ja, även denna korta promenad är en naturupplevelse med den marschallupplysta grusvägen mitt i skogen. Teater Nolby bjuder på verklig och äkta friluftsteater där herrarna kissar i skogen och myggmedel serveras tillsammans med kaffet i pausen.
Det är femte året i följd som Teater Nolby med Lena och Olle Söderberg i spetsen säter upp sommarteater på sin bergsmansgård i Nolsokna mellan Karlskoga och Loka Brunn. Ett unikt teaterprojekt skapat av två, minst sagt, hängivna tillbedjare av bra teater och skådespel. Denna gång har man tagit sig an ”Den inbillningssjuka” av Molière.
Då jag haft turen och nöjet att få följa med på hela resan från Lars Forsells ”Haren och Vråken” via bland annat Tjechovs ”Körsbärsträdgården” fram till dagens uppsättning är det spännande att se hur man tagit ett nytt steg för varje år, både vad gäller teateruppsättningen och alla faciliteter runtomkring.  Jag kan utan minsta tvekan utropa denna föreställning som den kvalitativt främsta under dessa fem år.

Friaren Thomas Diaforius (Leonard Berge) försöker tillsammans med sin far (Olle Söderberg) övertyga Madame om sin förträfflighet som blivande läkare och make till dottern i huset.

Det som ofta är svårt med amatörteater är ojämnheter i ensemblen. Den existerar inte nämnvärt här alls. De tre kvinnliga huvudrollerna Arganne, Toinette och Angelique bärs fram på ett ypperligt sätt av Lena Söderberg, Jennifer Justerås och Karolina Höijer-Källström. Lena gör nog sin främsta rollprestation någonsin som den hypokondriska Arganne.  Jennifer Justerås mustiga uttryck ger husan Toinette full trovärdighet och Karolina Höijer-Källströms gör en lysande Angelique. I övrigt måste också nämnas Leonard Berge i sina yviga gestaltningar av Notarien, Friaren och en av de moriska dansarna.  Men, som sagt, här faller ingen ur. Det är genomgående hög kvalitet på agerandet.
Teater Nolby har ju vänt lite på manus och presenterar huvudrollen som kvinna. Faktiskt inte något man alls tänker på under föreställningen. Man har dock inte vridit något på tiden utan året är 1673 i utkanten av Paris, vilket gör att scenkostymeringen måste nämnas särskilt. Sällan har man skådat en så prunkande scenkostym som denna. Tidsenlig, men ändå fantasifull och vacker. En stor extra eloge till kostymören Anna Lundin.

Slutet gott när de till slut får varandra. Angelique (Karolina Höijer-Källström), Arganne (Lena Söderberg) och Cléante (David Levi)

Även musiken är tidsenlig om än helt nyskriven av Teater Nolbys egen hovbard, Gunnar Hjorth.  Musik som levande gestaltas av Gunnar själv på sin gitarr samt Mikael Forsberg på kontrabas . I år får vi också se mer av Gunnar då han gestaltar Polichinelle, en av Madame Argannes tjänare.
Den inbillningssjuka är klassisk och mästerlig komedi av sin tids store, Molière. Nästan lite av fars i stundtals högt tempo och ett mustigt språk. Några spår av Molières signum, Commedia dell arte-traditionen kan anas. Den lite överdrivna sminkningen och givetvis den direkta kontakten med publiken. Sitter man på första raden riskerar man att bli fysiskt delaktig i föreställningen. Teater Nolby har valt att spela helt utan att förstärka rösterna med teknik. Det ställer höga krav på skådespelarna, särskilt i en komedi som denna, att inte överdriva. En spännande balansgång som får skvalpa över lite i en morisk dans där pjäsens enda lite ekivoka inslag kan konstateras. Handlingen då, jag temat är väl ganska klassiskt. Den hypokondriska och giriga Arganne får den lysande idén att gifta bort sin dotter med en läkare för att både spara pengar och kunna styra sina behandlingar själv. Dottern Angelique vill dock annat då hennes hjärta brinner för en annan. Husan Toinette står på dotterns sida och via lite konspirationer och annan list försöker hon få sin husmor på andra tankar.
Teater Nolby är absolut värt ett besök. Man håller på fram till den 18 augusti och spelar totalt 20 föreställningar. Ta gärna med lite myggmedel även om det finns tillgängligt på plats. Mer finns att läsa på www.teaternolby.se.

– – –
BJÖRN REIMERS text och foto