Hem » Bokhyllan, Recension, Skönlitteratur » Roman: Om någon skulle komma förbi

Roman: Om någon skulle komma förbi

Thomas Korsgaard

Om någon skulle komma förbi

Översättning av Helena Hansson

Weyler förlag. 288 sidor. Just utkommen.

Thomas Korsgaards debut är nu översatt till svenska. Det är den första delen av tre om Tue, som är tolv år när vi först möter honom. Den är delvis självbiografisk och berättelsens fond är den danska landsbygden.

En möjlig undertitel hade varit ”Bilder ur en barndom på landet” då boken gör små stötvisa nedslag. Likt en bildningsroman står Tues personliga utveckling i centrum, inte så mycket vad som händer runtomkring. Den anekdotiska stilen tillsammans med en någorlunda röd tråd för ibland tankarna till Agnes von Krusenstjerna.

Tue är  som sagt tolv år och bor på en fattig bondgård på Jylland. Han är ganska egocentrisk, precis som ett barn brukar vara. Han ogillar hemmet och arbetet på bondgården. Ganska ofta beter han sig illa i skolan. Hemma är det ibland ganska spänd stämning, speciellt efter att han får en dödfödd syster, och i takt med att skulderna till en farbror växer. När senare en klasskamrat är på besök får denna en ensilagebal på sig när de klättrar på dem och blir sittande i rullstol för ett tag. Det skapar ett yttre ogillande mot familjen. Gradvis sjunker mamman ned i en depression och pappan blir allt mer stressad över jordbruket. Tue är inte så intresserad av något av det och utforskar istället sin sexualitet, och så småningom början han stjäla, kanske mest för att slå död på tid. Tue vill bara därifrån, men han vill heller inte någon annanstans; Tue vill bara vara någon annanstans, men han vill heller inte därifrån.

Bokens berättare är Tue. Han är lite karg, hårdhudad men ändå samtidigt känslig, precis som ett barn på landsbygden kan vara. Att berättarstilen också är lite  karg, hårdhudad men ändå samtidigt känslig är därmed bara konsekvent.

Boken påminner ibland något om filmen Korparna (regi av Jens Assur), som är fritt baserad på romanen med samma namn av Tomas Bannerhed. Det finns ingen sentimentalitet, pengarna är knappa och livet är rått. I båda verken möter man en härdad pappa som ingenting annat önskar än att sonen ska ta över det hårt ansträngda jordbruket, men sonen visar inget intresse. Filmen leder däremot till jordbrukets undergång, medan denna roman mer använder sig av det döende jordbruket som ett medel för att kunna göra en karaktärsstudie. Filmen är mer tragisk, medan Om någon skulle komma förbi håller på mer hopp.

Även om boken är något av en bildningsroman – där den röda tråden i handling är underställd karaktärsutvecklingen – så visar den på ett förekommande problem när man gör skönlitteratur av biografiskt material: Litteratur ska på något sätt ska spegla livet, men livet följer inte en antagen dramatisk struktur. Vi förväntas oss att litteratur ska utvecklas på ett sätt som det faktiska livet sällan gör. Det finns en yttre struktur i boken, den om lantbrukets överlevnad och mammas psykiska mående, men den skyms ibland av annat yttre. Att Tues inre utveckling är det centrala är visserligen självklart, men det yttre är ibland så pass skiftande att man för en stund glömmer. Eller är det bara en berättarglädje som slår över?

Men, bokens karga stil och berättarglädjen gör att man ändå längtar efter att Weyler förlag snart kommer att ge ut översättningarna av de två sista delarna av trilogi. Debut eller inte, Om någon skulle komma förbi är en oerhört stark bok, där berättelse och berättande är stringent och där trovärdigheten är otvivelaktig.