CD: Orient-Occident II, Hommage à la Syrie med Jordi Savall
Recension, Skivhyllan, Skivor lördag, november 30th, 2013Jordi Savall: Orient-Occident II. Hommage à la Syrie (AliaVox/Naxos). Speltid: 79’28.
Waed Bouhassoun (oud, sång), Lior Elmaleh (sång), Hamam Khairy (sång, riq, sonaja), Oumeima Khalil (sång), Moslem Rahal (ney), Wahab Badarne (qanum), Driss El Maloumi (oud), Yair Dalal (oud), Pierre Hamon (flöjter, ney, panflöjt), Hakan Güngör (qanum), Dmitri Psonis (oud, santur, saz), Michaêl Grébil (cister), Pedro Estevan och Erz Shmuel Mounk (def, darbukas, riq), Jordi Savall (vielle, rebab),
Betyg:
–
Striderna i Syrien fortsätter och situationen framstår för var dag som allt värre och svårare att lösa. Syrien tycks ha blivit synonymt med förtryck, terror, lidande och blodspillan. Ändå rör det sig om ett område med en synnerligen rik och mångskiftande kulturhistoria. I sitt ständigt pågående universella freds- och förbrödningsprojekt har den katalanske musikern och humanisten Jordi Savall nu riktat blickarna mot det land som är på god väg att föröda sig själv medan omvärlden tittar på eller lägger pinnar på brasan. Hommage à la Syrie (Hyllning till Syrien) heter det senaste albumet där han låter orient och occident mötas. Som vanligt är det en påkostad produktion som ser ut som en hel liten bok, dessutom vackert illustrerad och med alla texter på inte mindre än sju språk.
Här får vi veta Syriens historia de senaste elva tusen åren – men märkligt nog i stort sett ingenting om den musik som spelas och de instrument som används. Hur tänkte man här? Vad jag förstår handlar det i alla fall huvudsakligen om traditionell konstmusik från området. Det senare kan vara värt att påpeka då en del tycks tro att all icke västerländsk musik är ”folkmusik”. Föga förvånande intar sången och den arabiska lutan (oud) en framträdande plats, men här finns också flöjter, stråkinstrument och slagverk.
Det finns ett Syrien bortom inbördeskriget.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.