Bachs lutherska mässor
Recension, Skivhyllan, Skivor måndag, mars 31st, 2014Johann Sebastian Bach
Missae breves (BWV 232-236)
Pygmalion, Raphaël Pichon (dirigent)
Alpha 816 (3 CD). 2013
—
2008 gav det franska skivbolaget Alpha ut en CD med imponerande tolkningar av två av Bachs sällan spelade lutherska mässor. Eftersom CD:n dessutom var en debutskiva med den unga franska Ensemble Pygmalion fick den stor uppmärksamhet och tilldelades flera utmärkelser. Två år senare kom en CD med de resterande två mässorna och 2012 följde en tredje CD med vad som ibland kallats Bachs femte lutherska mässa, h‑mollmässan, i dess ursprungliga version från 1733.
Nu har Alpha samlat de tre skivorna i en CD-box med ett attraktivt pris. På skivorna finns förutom de fem mässorna även Bachs motett O Jesu Christ, mein lebens Licht och Johann Kuhnaus motett Der Gerechte kommt um i en av Bach modifierad version.
Johann Sebastian Bachs lutherska mässor brukar även benämnas Missae breves (korta mässor) eftersom de endast består av två satser, Kyrie och Gloria. I sin första version bestod även h‑mollmässan enbart av dessa två satser. Att den protestantiske kyrkomusikern Bach skrev mässor i en katolsk tradition med latinsk text och dessutom baserade mässorna på musik från sina egna kantater har gjort att mässorna länge kommit att betraktas som ett slags sekunda kompositioner, som Bach endast ställt samman av olika kantatsatser med tillagda latinska mässtexter.
Under de senaste decennierna har intresset för Bachs lutherska mässor blivit allt större, med flera bra inspelningar som följd. Inte minst har Philippe Herreweghe (Virgin), Ton Koopman (Challenge Classics) och Konrad Junghänel (Harmonia Mundi) gjort fina tolkningar av verken. I jämförelse med dessa verkar Raphaël Pichon och hans ensemble Pygmalion ha valt att närma sig mässorna med ett delvis annat perspektiv.
Eftersom mässorna är helt baserade på satser från olika kantater, brukar de framföras i en tysk kantatstil. Som jag uppfattar det verkar Pichon däremot närma sig verken som om de vore mässor i en katolsk musiktradition. Det kanske kan verka som en subtil skillnad, men i kombination med den ungdomliga ensemblens sprudlande, fräscha tolkningar uppkommer en lätthet och en glädje som inte alltid finns närvarande i andra inspelningar. Om detta är rätt eller fel är upp till var och en att bedöma. Musikaliskt är resultatet i alla fall högst njutbart. Endast i h‑mollmässan verkar ensemblen inte fullt ut ha hamnat rätt, vilket tillsammans med några mindre lyckade vokal- och instrumentalinsatser i samma mässa drar ned helhetsintrycket på boxen.
Med fina solister och en välklingande kör samt med bra balans mellan röster och orkester gör Pichons tolkningar ändå inte någon besviken. Rekommenderas för alla som uppskattar vacker vokalmusik.
Thomas Mattsson