Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Off the Map

Distributör: Pan Vision
Regissör: Campbell Scott
Skådespelare: Sam Elliot, Joan Allen, Valenta de Angelis m.fl
Längd: 108 minuter
Finns på svensk DVD sedan 2011-10-26

— — —

Off the Map fick ett varmt välkommande på alla de filmfestivaler den visades på under 2003, men det skulle komma att dröja ända tills 2011 innan filmen fick en svensk DVD-release.  Men utan tvekan har det varit värt väntan när man nu äntligen kan införskaffa det bästa dramat från 2003 till sin filmsamling.

Elvaåriga Bo vill som de flesta ungdomar söka sig bort från hemmet och upptäcka vad mer världen har att bjuda på. Detta är dock inte så lätt när familjen är fattig och bor mitt ute i ödemarken. Att hennes pappa dessutom har gått in i en djup depression gör det dessutom inte bättre, men familjen gör vad de kan för att ta sig igenom den svåra situationen. Men så en dag kommer Will, en man från skattemyndigheten, ut till familjens mark för att ta reda på varför de inte betalat någon skatt på så många år. Will blir som förtrollad av New Mexicos skönhet, och dessutom även av Bos mamma, Arlene. Bo finner i Will en koppling till den yttervärld som hon så längtar efter, medan Will inget hellre vill än att fly undan storstaden. Innan sommaren är över kommer den lilla familjen att ha lärt sig mycket om den värld sig själva och den tillvaro de byggt upp.

I Off the Map finns det en för filmen otroligt talande scen, där karaktären Will släpper allt han håller i sina händer och blir som hypnotiserad av New Mexicos enastående landskap. Han står som fastfrusen i timmar, och verkar inte vara medveten om tiden som passerar. Dels lyckas denna scen inkapsla en stor del av filmens handling, men det är framförallt anmärkningsvärt att den så otroligt väl fångar åskådarens upplevelse av att se Off the Map. När eftertexterna rullar efter nära två timmar är det som att jag vaknar upp en härlig dröm, och jag känner mig nästan lite disorienterad. Med sin enkla men samtidigt kraftfulla handling, och kanske framförallt den otroligt vackra miljön, så är Off the Map en film som trollbinder.

Det står efter en stund klart att det här är en film som inte hade kunnat spelas in någon annanstans än just i New Mexico. Sättet som himmel och land verkar flyta samman i horisonten, inte helt olikt hur havet och himmelen möts, ger ett nästan surrealistiskt intryck, och det hela är stundtals bedövande vackert. Det blir också extra kraftfullt att se hur Charley, Arlene och Bo lyckats skapa ett självförsörjande paradis, fyllt av allt de skulle kunna önska, mitt ute i den karga ödemarken. Off the Map är helt enkelt en sådan film där omgivningen och den allmänna atmosfären har minst lika mycket att göra med filmens helhetsintryck som dess handling och karaktärer.

Handlingen kan till ytan verka allt annat än komplicerad, men det finns en mängd underliggande lager att finna. Off the Map har egentligen inte en specifik huvudperson, utan gör tidigt klart att det här är en berättelse om hela familjen och deras liv under en väldigt annorlunda sommar.  Samtliga karaktärer har en egen berättelse åskådaren får följa, och det är en riktigt fin upplevelse att se dem subtilt växa som personer genom filmens gång. De kanske mest intressanta att följa är George och Will, som visserligen inte tillhör familjen, men som ändock påverkas lika mycket av familjens livsöden.

Det kan till en början te sig något annorlunda att bygga upp en så här charmig och varm film kring något så hemskt som en deprimerad familjefar. Men att se familjen försöka hantera denna svåra situation tillsammans, samtidigt som där alltid finns en otrolig värme närvarande, skapar en kontrast som ger filmen ytterligare djup. Man har dessutom valt att porträttera familjens försök att få Charley ur sin depression ytterst verklighetstroget, och det är stundtals riktigt hjärtskärande.

Samtidigt som filmens porträttering av dessa människors liv ter sig väldigt naturligt och realistiskt, så är det ändå en något annorlunda grupp individer vi får följa, och kanske är det just detta som ger filmen dess charm. Mamma Arlene som följer Hopiindianernas traditioner och tankesätt, den unga och företagsamma Bo som inget hellre vill än att fly bort från det paradis hon lever i och pappa Charley som knappt säger ett ord bildar tillsammans en familj som på pappret ser ut att bestå av väldigt olika människor. Men tillsammans formar de, likt pusselbitar, en av de mest trovärdiga familjeenheter som jag sett på länge.

Inget av detta skulle fungera så bra som det gör om inte hade varit för filmens skådespelare. Sam Elliot som porträtterar Charley är kanske det namn som är mest välkänt på rollistan, men han är långt ifrån den enda kompetenta skådespelaren i detta verk. Minst lika imponerande är Valentina de Angelis som är väldigt övertygande i sin roll som Bo. Det finns en genuin kemi mellan skådespelarna, vilket gör att det är väldigt lätt att engagera sig emotionellt i den lilla skaran av familjemedlemmar och vänner.

Off the Map är en film som med sina sympatiska karaktärer, mångdimensionerade handling och fantastiska miljöer kommer att trollbinda många åskådare. Berättelsen om den lilla familjen ute i New Mexicos underbart vackra ödeland är en historia som berör, och som dessutom lämnar åskådaren fylld till bredden av livslust.

— — —