Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Songs of our lives med Vivian Buczek & Peter Asplund

CD: Songs of our lives med Vivian Buczek & Peter Asplund

buczekVivian Buczek & Peter Asplund: Songs of our lives (Crown Jewels). Speltid: 64’31.
Vivian Buczek (sång), Peter Asplund (trumpet, flygelhorn, sång), Claes Crona (piano), Hans Andersson (bas), Johan Löfcrantz Ramsay (trummor)

betyg-3-5

Tidigare i höst skivdebuterade Ellen Andersson med I’ll be seeing you och Isabella Lundgren befäste sin redan starka ställning med Where is home. Och nu kommer Vivian Buczek med ett nytt album: Songs of our lives. Det har kort sagt varit en god höst för svenska jazzsångerskor. Och när svenska jazzsångerskor är i farten brukar inte Peter Asplund vara långt borta med sin trumpet och sitt flygelhorn. Här är han i högsta grad närvarande, dessutom som sångare och arrangör. Lägg till en klassisk jazztrio bestående av Claes Crona (piano), Hans Andersson (bas) och Johan Löfcrantz Ramsay (trummor) och vi har en kvintett – på två spår förstärkt med stråkar. Tillsammans ser de till att det nya albumet har blivit mer spännande än Buczeks förra, Curiosity.

Albumet inleds med Asplunds ”The Songbook Of Our Lives”. Det är en fullträff på alla sätt med en romantisk melodi som passar Buczek perfekt. Dessutom är den passande arrangerad med stråkar och trumpetsolo. Sedan följer en blandning av upbeat och downbeat, av utpräglad jazz och mer entertainment plus lite brasilianskt. I ”The Lady Is a Tramp” går Asplund också loss rejält i scat song, men det får man ta – och man kan inte säga annat än att han är en virtuos tungvrickare. Personligen föredrar jag balladerna och när det avspänt jazziga får dominera. Det är där Buczek främst kommer till sin rätt. Här får också Claes Crona chansen att smeka fram och utveckla en melodi på pianot, som i ”Songs and Lullabies”. Allt är snyggt och väl utfört och sitter där det ska. Däremot saknas något när det gäller personlighet och karaktär som skulle få materialet att tydligare sticka ut och gripa tag i mig. I den bluesigt framförda ”Love Made a Fool Out Of Me” visar till exempel Buczek en lite ruffigare och rivigare sida som jag gärna skulle höra mer av.

__________