Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor, Uncategorized » SACD: Flöjtkonsert m.m. av Sebastian Fagerlund

SACD: Flöjtkonsert m.m. av Sebastian Fagerlund

Sebastian Fagerlund: Terral (Flute Concerto)*; Strings to the Bone; Chamber Symphony   (BIS/Naxos). Speltid: 68’30.

Sharon Bezaly (flöjt)*, Tapiola Sinfonietta, John Storgårds (dirigent)

Det första jag hörde av Sebastian Fagerlund var orkesterstycket Isola. Det drabbade med en fruktansvärd kraft. Sedan dess har jag hört åtskilligt av honom och kan bara konstatera att inget har varit dåligt eller mediokert eller ens lite småintressant. Han dras i första hand han till orkestermusiken men har även komponerat en enastående opera, Höstsonaten, och en del kammarmusik. Till raden av solokonserter – för violin, klarinett, fagott, cello och gitarr – fogade Fagerlund 2021 ett verk för flöjt. Det var flöjtisten Sharon Bezaly som önskade sig något av honom, och hon lär inte ha blivit besviken. Nu har hon spelat in konserten tillsammans med Tapiola Sinfonietta under John Storgårds. Passande nog för ett blåsinstrument har Fagerlund döpt stycket efter en vind, närmare bestämt en spansk vind: Terral. Då flöjten ofta förknippas med det lätta och luftiga är det också passande att para ihop den med den med en den mindre sinfonietta än med en stor symfoniorkester. Men det betyder inte att musiken är flyktig och svävande; Fagerlund hittar flöjtens expressiva kvaliteter. Än större intensitet finns i kammarsymfonin från samma år (2021), ett verk med en stark känslomässig anspänning som man inte kan värja sig mot. Albumet rymmer också ett kortare verk för stråkorkester från 2015: Strings to the Bone.

Jag har skrivit det förut, och det finns ingen anledning att revidera omdömet: Sebastian Fagerlund hör till samtidens mest spännande tonsättare.

__________