Hem » Film, Recension » DVD: Sneakers

Distributör: Studio S

Regi: Phil Alden Robinson

Skådespelare: Robert Redford, Sidney Poitier, River Phoenix, Dan Aykroyd m.fl.

Längd: 120 minuter

Finns på svensk DVD sedan 2011-07-27

— — —

Phil Alden Robinson är kanske mest känd för filmklassikern Field of Dreams, som kom ut två år innan den kanske lite mer bortglömda Sneakers. Denna är dock en film som är värd att minnas, då den bjuder på så väl lättgillade karaktärer som bra manus. Om man sedan kan bortse från det outnyttjade potential filmen har, så är Sneakers en lättsam spionberättelse som trots sin komik aldrig blir överdriven.

Robert Redford spelar Martin Bishop, en man på flykt undan lagen, som under ett falskt namn startat en firma som testar säkerheten hos företag. Till sin hjälp av har ett team bestående av skumraska typer som dock har hjärtat på rätt plats. Mot en mindre summa pengar gör denna grupp inbrott hos företag som anlitat dem och stjäl deras pengar, för att sedan berätta hur detta kunde ha förhindrats. En dag väntar dock två regeringsagenter inne på hans kontor. De erbjuder honom att stryka hans brottsregister i utbyte mot att han stjäl en viktig uppfinning så att den inte hamnar i ryska agenters händer. Efter att motvilligt ha genomfört kuppen inser Bishop och hans team att de nu har en apparat i sin ägo som kan hacka sig in i vilket krypterat system som helst. Föga förvånande finns det dem som vill lägga händerna på denna maskin, och som inte skyr några medel. De har ofrivilligt hamnat mitt i en spionhärva, utan att veta vilka de kan lita på.

Under filmens första minuter får publiken se förtexter i form av anagram, som snabbt kodas om till skådespelare och producenters namn. Sneakers är alltså en film som tidigt sätter tonen för vad filmen kommer att handla om. Intressant nog så är det inte enbart digitala koder filmen lägger vikt på, utan även hur man kan läsa av människors egna diskreta koder. Bishops team använder sig till exempel av en metod där de tittar på sina kunders skor för att avgöra hur högt uppsatta deras potentiella kunder är.  Trots att stor vikt har lagts på koder och datorer, så är Sneakers i grund och botten en spionhistoria med inbrott, falska identiteter och säkerhetssystem som måste knäckas.  Berättelsen om en hacker som bara vill göra världen bättre fungerar riktigt bra som ram för filmens intrig. Filmen har en rask takt och hinner avklara mycket under sina två timmar, men tyvärr känns det ändå ibland oengagerade. Man har inte helt lyckats att förmedla den känsla av utsatthet och stress som karaktärerna rimligtvis borde uppleva, vilket tyvärr drar ner helhetsintrycket.

Sneakers största styrka ligger i hur man porträtterar teknik. Allt för ofta när datorer och säkerhetssystem visas upp på film, så är det löjeväckande avancerade system som är minst sagt futuristiska. Men i Sneakers använder man ingen virtuell verklighet för att hacka sig i system, eller kopplar upp sina sinnen mot internet. Istället använder man för den tiden väldigt avancerade system, men likväl system som faktiskt kunde existera i verkligheten. All teknologi som presenteras i filmen, vare sig det är kodnycklar eller säkerhetssystem, är fast rotad i verkligheten, även om man ibland tänjer lite på sanningen. Denna förankring gör att filmen trots sina många humoristiska inslag alltid känns trovärdig.

Sneakers har en ovanligt stjärnspäckad rollista för att vara en komedi, och skådespelarnas prestationer håller oftast en hög klass genom filmen. Detta är kanske inte så konstigt när man har att göra med veteraner som Robert Redford och Sidney Poitier. Det man dock skulle kunna peka på som en av filmens mer negativa sidor är att vissa karaktärer, eller främst skådespelare, inte används fullt ut.  Att till exempel ha med en talangfull komiker och populär skådespelare som Dan Aykroyd, och sedan bara låta honom spela en biroll känns som ett slöseri på talang. Dessutom gjordes denna film strax efter kassasuccén Ghostbusters II, vilket gör att valet av roll framstår som ännu mer underligt. Aykrod spelar dock rollen som Mother väldigt bra, och på många sätt känns rollen som om den vore skriven med honom i åtanke. Det måste även konstateras att Sneakers hade varit en väldigt annorlunda film om man faktiskt hade gett honom mer plats i berättelsen. Istället fungerar hans karaktär som en välkommen dos av humor, som hjälper filmen från att bli för allvarlig.

Även om filmen bjuder på väldigt kompentent skådespel, så lider Sneakers lite av att den har för många karaktärer. I Martin Bishops team av hackare och säkerhetsexperter ingår det 5 andra karaktärer som filmen hela tiden följer. Av alla dessa är det dock bara Bishop själv som fått något som kan kallas bakgrundshistoria. Man summerar de övriga karaktärernas bakgrund i ett par meningar var i en av filmens scener, men man finner ofta som åskådare att man skulle vilja veta mer. Hur kommer det sig till exempel att den blinda Whistler, spelad av David Strathairn insåg att han kunde använda sin hörsel för att knäcka säkerhetssystem? Att dessa karaktärers förflutna aldrig helt tas upp gör det dessutom svårt för publiken att engagera sig i hur det kommer att gå för dem.

Trots sina brister är ändå Sneakers en av de mest intelligenta filmer som gjordes under tidigt 90-tal om hackers och spioner. Att den dessutom gör detta med en stor dos välspelad komik, gör att det är lätt att bortse från dess skavanker. Den är inte den bästa av sitt slag, men är väl värd en närmare titt.

— — —