Hem » Recension, Utställningar » Utställning: Terror and Wonder

Utställning: Terror and Wonder

Terror and Wonder: The Gothic Imagination

British Library, London

Pågår till 20 januari 2015

varney-origLagom till halloween förra året öppnade British Librarys stora utställning om gotisk fiktion. Utställningens ambition är att ta besökaren på en resa genom den brittiska gotiska fiktionens historia. Från genrens födelse i och med Horace Walpoles roman The Castle of Otranto 1764, fram till dagens rika flora av gotiska subkulturer.

British Library är naturligtvis först och främst Storbritanniens nationalbibliotek och världens största bibliotek i fråga om antalet poster i samlingen. Biblioteket har över 150 miljoner poster på alla kända språk och i alla format, varav cirka 14 miljoner böcker. Institutionen British Library skapades 1973. Innan dess hade British Museum ansvaret för samlingarna, och de var spridda på många håll i London. Sedan 1997 inryms hela British Library i en enda byggnad. Biblioteket är väl värt ett besök bara för byggnadens skull. Byggnaden utformades av arkitekten Colin St John Wilson för att bli hem åt en av världens största boksamlingar. Missa inte modellen av byggnaden på första våningen, där man kan se alla våningarna under marken där samlingarna förvaras. Det byggdes också utställningslokaler för British Librarys museala verksamhet. Det finns en permanent utställning med skatter ur bibliotekets samlingar. Böcker, skrifter och andra dokument från alla världens hörn och alla tidsperioder. Här finns Leonardos anteckningsböcker och utkast till Lennon/McCartneys låttexter. British Library producerar också temporära utställningar. Även om de oftast är uppbyggda kring material från bibliotekets samlingar, handlar de inte alltid i första hand om böcker, litteratur eller historiska dokument. För närvarande visas utställningen Lines in the Ice: Seeking the Northwest Passage om expeditioner till Arktis, och utställningen Terror and Wonder.

Som besökare träder man in i utställningen genom gotiska valv. Vad annars? The Castle of Otranto är utgångspunkten för utställningen. Ett dystert ensligt slott, en demonisk slottsherre med en mörk hemlighet, en ung kvinna som hålls fången, fruktansvärda drömsyner, förbytta identiteter samt en överhängande domedagsstämning. Det är huvudingredienserna i The Castle of Otranto, och kom också att utgöra grundformen för den gotiska fiktionen under lång tid.

Den gotiska fiktionen visade sig vara en levnadskraftig genre som har utvecklats och förändrats med sin tid. I utställningens första rum sätts Horace Walpoles fejkade medeltida roman från 1764 i ett historisk och litterärt sammanhang; en kort introduktion till hur den gotiska genren uppstod, och varför det skedde vid just den tiden. Författaren till The Castle of Otranto, Horace Walpole, var själv besatt av den medeltida gotiska perioden. Han lät förvandla sitt gods, Strawberry Hill till ett nygotiskt slott där han hade en stor samling av gotisk konst och kuriositeter. Huset blev ett besöksmål som lockade turister från hela landet. Under det sena 1700-talet tid hämtade de gotiska författarna inspiration från medeltida litteratur, men också från Shakespeare och annan äldre litteratur som hade övernaturliga inslag. Genom historien har sedan den gotiska fiktionen utvecklats och förändrats med samhället. Den franska revolutionen och det följande skräckväldet förändrade dåtidens värld, och också den gotiska fiktionen, som sedan har utvecklats och formats av historiens gång och anpassats efter vad man under olika perioder sett som det allra mest skrämmande under den epoken, för att alltid chocka och kittla sin publik. Varje epok har sin variant av skräcklitteratur som speglar sin tids syn på samhället och omvärlden. Det är en levnadskraftig genre som alltid har levt vidare och anpassat sig. Vår aldrig sinande fascination av det mystiska, det skrämmande och det makabra har alltid lockat nya generationer läsare till genren.

Utställningen har utmärkt välskrivna texter som tar upp olika teman, men hela tiden återknyter till samma huvudfåra; hur samhällets utveckling förändrat synen på vad vi sett som skrämmande, hotande och kittlande. Varje tid har sin stora skräck, sin värsta mardröm och sina monster. Detta speglar Storbritanniens historia och det engelska samhällets utveckling mer effektivt än de flesta rent historiska utställningar lyckas med.Fokus flyttades från ”terror” till ”horror” som det beskrivs i utställningstexten. lanternBerättelserna blev mindre mystiska och mer påtagligt blodiga. Under den industrialiserade viktorianska eran blev det urbana landskapet, ofta städernas slum, den scenografi som användes i den gotiska fiktionen. Nya uppfinningar och vetenskapliga upptäckter förändrade världen, den galne vetenskapsmannen blev sekelskiftets stora skurk. I mitten av 1900-talet, rymdåldern, blev utomjordingarna de nya monstren.

Färgskalan går i svart och grått. Det är sparsamt med belysning och mystisk musik tonar från utställningens inre rum. Svarta tygridåer hänger från taket och skärmar av och skapar rum i rummet. Montrar, tavlor och skyltar är belysta, resten av rummen ligger i mörker. Besökaren får vandra en labyrintlikande väg genom gotikens historia. De avskärmade utrymmena gör att man går nära förbi alla utställda objekt. Även om man inte väljer att stanna till så hinner man se dem, ett i taget innan man svänger runt nästa hörn i utställningen. Det fungerar väldigt bra och skapar en känsla av här och nu som är en ovanlig känsla i en utställning där information och intryck oftast kastar sig över en från olika håll och konkurrerar ut varandra. Utställningssalen är egentligen inte stor men den effektiva och smarta scenografin utnyttjar utrymmet till max. Trots den begränsade ytan har man lyckats ett bra flow genom utställningens alla delar. Utställningen är uppbyggd som en vandring genom historien. Man börjar från början och slutar i nuet och det finns ingen anledning vända tillbaka. Utställningen är byggd kring cirka 200 objekt. De flesta böcker och dokument från museets samlingar, men också målningar, modeller, kostymer, foton och andra objekt. En väl avvägd sammansättning, uppblandad med tv-skärmar och projektioner av filmatiseringar av gotisk fiktion. Konst, musik, arkitektur, mode och framförallt film.

Nelly Ekström

Share

Lämna ett svar

Okonstmuseet

  • Veikko Aaltona – hötorgskonstens kung

    Äntligen! Långt efter att jag egentligen slutat samla på okonst […]

    Share
  • Merchandise

    Merchandise är ett engelskt ord som rätt och slätt betyder […]

    Share
  • Troféer och priser

    Troféer och priser har funnits länge. De är symboler för […]

    Share
  • Mat

    Alla livsmedel används inte till att äta. Det finns mat […]

    Share
  • Djurdelar

    Det förekommer djurdelar inom konsten. Det är inte bara Damien […]

    Share

Blå Kalender

  • En viss oro

    En viss oro förmärks   Huvudsaken läggs åt sidan Sånt […]

    Share
  • Att lyckas

    Att lyckas Jämföras   Bra och dåligt   Mittemellan Är […]

    Share
  • Lådan

    Jag är född i en trädstam   Av brädorna snickrar […]

    Share

Kulturbloggen

© 2018 Kulturdelen. All Rights Reserved. Logga in - Designed, developed and maintained by TypeTree