Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: MA med Anders Hagberg

CD: MA med Anders Hagberg

Anders Hagberg: MA. (Prophone/Naxos). Speltid: 56’22.

Anders Hagberg (alt-, bas- och kontrabasflöjter, sopransaxofon, percussion, elektronik), Johannes Lundberg (kontrabas, ljud), Åke Linton (ljud)

Release: 27 maj 2022

Anders Hagberg är mannen med flöjterna – och sopransaxofonen. Men han är inte heller främmande för slagverk och elektronik – som på nya albumet MA. Det är en titel som lätt för tankarna till Japan, och det visar sig också befogat. Ma översätts ibland med mellanrum: det betydelsemättade tomrummet, den meningsbärande frånvaron. Det kan vara relaterat till rum och tid och ljud, till livet och konsten, det kan alstra spänning och skapa utrymme för växande.

Anders Hagberg. Foto: Hagberg Music (http://andershagberg.se/press/)

Musiken på MA är i hög grad improviserad utifrån de rum där den är inspelad, närmare bestämt konsthallar där de utställda verken i hög grad bidragit till inspirationen. Men det betyder inte att man som lyssnare saknar bilderna. Det här är musiken som utan några som helst problem kan avnjutas i sin egen rätt. Ibland kan man få traditionell japansk musik för bambuflöjten shakuhachi i tankarna, men det gäller inte genomgående. Lika gärna kan det dra åt arabiska tongångar och nordisk visa, åt ambient och naturmystik à la Ralph Lundsten och hans Andromeda-studio. Det kan ju framstå som eklektiskt och spretigt värre, men Hagberg lyckas hålla ihop alla uttryck och skapa en helt egen stämning, ett mycket suggestivt ljudlandskap som även Johannes Lundberg och Åke Linton varit med och designat. Musiken är måhända inte lika känslomässigt stark som på Hagbergs enastående album Melodic Mélange, men den är oavlåtligt fascinerande. Och åter visar Hagberg vilket otroligt uttrycksregister som finns inom flöjtfamiljen, där inte minst bas- och kontrabasflöjten utmanar våra föreställningar om soliga melodislingor och glada drillar. Här finns i stället ett mörker med rötter långt ner i jorden och i själens dunkla natt.

__________