Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Winters bone

Regissör: Debra Granik

Genre: thriller/drama

Land: USA, 2010

Skådespelare: Jennifer Lawrence, Kevin Breznahan, John Hawkes m.fl.

Svensk premiär: 2011-01-07

Biograf: Filmstaden

Filmen Winters bone är baserad på boken En helvetes vinter av Daniel Woodrells. Den har blivit mycket uppmärksammad genom nomineringar och priser i ansedda filmsammanhang både vad gäller regi och huvudroll.

Winters bone handlar om en bergstrakt i USA där människor bor ensligt i mer eller mindre ruckliga hus. Det hörs alltid skott från skogen, där någon jagar för att överleva, och skall från alla de hundar som driver runt eller står kedjade vid husknutarna. Rostiga bilvrak och igenvuxna vägar visas i samklang med människor som sökt enskildhet och utanförskap i fattigdom och drogberoende.

Ree Dolly är sjutton år och lever med sin mamma och sina två småsyskon. Mamman är psykiskt sjuk, en passiv iakttagare till den verklighet som drivit henne till tystnad. Det är Ree Dolly som ansvarar för familjens överlevnad. Pappan är försvunnen, i sin frånvaro efterlyst för knarkbrott. I och med ett borgensåtagande riskerar familjen att förlora huset och marken och bli utslängda som hundar.

Filmen är en resa i den unga kvinnans kamp för att hitta pappan, levande eller död, för att säkerställa familjens överlevnad. I omgivningarna bor sedan länge hennes släkt, där blodsband, hämnd och straff dominerar. I en stenhård hierarki förväntas Ree Dolly inordna sig, men hon tänker längre än så. Hon söker upp sina släktingar för att få hjälp att hitta pappan, och trots varningar vägrar hon att tystna. Det får till följd att hon rör om i en sjudande gryta av undertryckta känslor och lojaliteter och blir en fara för alla inblandade. Trots förnedring och straff vägrar hon ge upp, vilket tvingar släktingarna att agera till hennes fördel.

Dämpad musik, blandat med personernas tal, bidrar till stämningen som är mättad av en underliggande fara. Människorna är fast i sina roller. De flesta männen är opålitliga och farliga, och kvinnorna, som hjälper till att upprätthålla ordningen, spelar med i elakt spel, samtidigt som de värnar om varandra och agerar i det tysta. Det är terrorbalans som råder, där alla måste bidra med sin del.

Det här är en mycket stark film, skickligt gjord med ett bildspråk som kopplar samman människorna, djuren och naturen i deras utsatthet. Skådespelarnas strama rollprestationer går utöver det vanliga, eftersom de är utelämnade åt sina roller i en tystnad där varje gest och ord blir betydelsefulla. Jennifer Lawrence, som spelar Ree Dolly, gestaltar den unga kvinnans oerhörda mod och beslutsamhet inför att rädda sina närmaste i en hård verklighet, där endast enstaka ljuspunkter lyser upp hennes himmel. De ljuspunkterna består av oväntad vänskap och lojalitet och bidrar till att slutet inte blir nattsvart.

__________

Agneta Hagerud är litteraturvetare och lärare