Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Unstoppable

Regi: Tony Scott

Distributör: SF

Medverkande: Denzel Washington, Chris Pine, Rosario Dawson m.fl.

Längd: 99 minuter

Finns på DVD/Bluray från 2011-03-09

— — —

För femte gången slår Denzel Washington och regissören Tony Scott sina påsar ihop. Den här gången heter filmen Unstoppable och handlingen bygger på en verklig incident då ett förarlöst godståg skenande genom tre amerikanska delstater. Det erbjuds spänning och dramatik men i ärlighetens namn inget banbrytande.

Frank (Denzel Washington) är en hedersvärd lokförarveteran med några dagar kvar till tvångspensionering. Som en sista uppgift ska Frank lära upp den nyutbildade Will (Chris Pine), en kaxig ungtupp som endast ser lokföraryrket som en chans att tjäna snabba pengar. Till en början finns det ingen större kemi mellan de båda men ett obemannat godståg får dem på andra tankar. Det omaka paret får nämligen veta att tåget är fyllt med explosiva ämnen och med största sannolikhet kommer att spåra ur i Wills hemstad. Med livet som inats tar Frank och Will på sig uppgiften att stoppa det herrelösa tåget, något som naturligtvis är lättare sagt en gjort.

Som ni förstår blir det rejält med rafflande spänningsaction i Unstoppable. Det springs och hoppas mellan tågvagnar och allt är hela tiden en sekund från att gå åt skogen. Åskådaren får inte mycket till andrum och den ena katastrofsituationen avlöser den andra. Frank och Will är naturligtvis också två riktiga arbetarklasshjältar och det giriga tågbolaget gör förstsås allt för att sätta käppar i hjulen. Allt är med andra ord som vanligt i det amerikanska filmuniversumet.

Filmens tekniska hantverk är, precis som alltid när det gäller regissören Tony Scott, oklanderligt. Det rör sig om snabb klippning mellan en mängd skakiga kameror och allt ackompanjeras med ett bombastiskt stråkarrangemang. Tråkigt nog så förlitar sig Tony Scott lite väl mycket på den tekniska aspekten och struntar i att ge karaktärerna något direkt djup. Både Denzel Washingtons och Chris Pines rollfigurer känns mest som två vandrande klichéer och maken till tomgångsagerande får man leta efter. Man behöver heller inta komma speciellt många minuter in i Unstoppable för att lista ut vad resterande del av filmen kommer att innehålla. Detta är naturligtvis på gott och ont och vill man för tillfället inte stimuleras intellektuellt, utan bara ryckas med och roas, så är Unstoppable ett ganska bra alternativ.

Även om Tony alltid legat lite i storebror Ridley Scotts skugga så är filmer som Top Gun (1986), Enemy of the State (1998) och Man on Fire (2004) helt klart fina skalper i Tonys bälte. Unstoppable är däremot en film som man knappt kommer ihåg när eftertexterna rullat klart. Jag kan inte låta bli att känna att Tony Scott hamnat i en svacka. Då syftar jag inte på hans produktivitet eller på hans öga för att regisera stilren action. Nej, det jag menar är de manus han väljer. 2009 gav han oss magplasket The Taking of Pelham 123, en film som endast stack ut på grund John Travoltas katastrofala överspel. Även om Unstoppable inte är riktigt lika tråkig och medioker så bör nog Tony ta sig lite i nackskinnet. Kanske är det dags att bryta samarbetet Washington/Scott och istället prova lite nya idéer.

— — —

Kristoffer Pettersson ingår i Kulturdelens redaktion.