Hem » Recension, Skivor » CD: Symfoni av Onutė Narbutaitė

CD: Symfoni av Onutė Narbutaitė

Onutė Narbutaitė: Tres Dei Matris Symphoniae (Naxos). Speltid: 61‘32
Kaunas State Choir, Aidija Chamber Choir, Lithuanian National Symphony Orchestra, Robertas Šervenikas (dirigent)

Det är nu ett antal år sedan jag först fascinerades av den litauiska tonsättaren Onutė Narbutaitė (f. 1956). Finlandia gav för sådär ett decennium sedan ut fyra nu svåråtkomliga cd med kammarmusik och orkestermusik. Speciellt Gate of Oblivion var en stark upplevelse med sina post-webernska verk: sparsmakade, spröda, balanserande vid tystnadens rand med en sökande, nästan frågande, ton.

På den nu aktuella skivan framförs Tres Dei Matris Symphoniae (Tre Gudsmodernsymfonier) som bygger på de gamla latinska texterna ”Ave Maria”, ”Gloria” och ”Stabat Mater” samt ”O clarissima Mater” av Hildegard av Bingen. Det ligger alltså nära till hands att säga att Narbutaitė knyter an till den nyandliga strömningen inom östeuropeisk musik. Men hennes tonspråk är inte riktigt vad man kanske förväntar sig om man talar om nyandlighet. Det är visserligen meditativt och oerhört vackert, men Narbutaitė är inte neoromantiker eller arvopärtian utan står på en kärvare och mer expressiv modernistisk grund. Ibland finns här drag av Penderecki och varför inte Allan Pettersson, men skönheten i denna musik är ändå av eget och djupt personligt slag. Med sin återhållna uttryckskraft, där starka känslor spänner mot en tyglad och avskalad form, är Tres Dei Matris Symphoniae ett starkt och gripande verk.

Det är oerhört glädjande att Naxos sett till att Onutė Narbutaitės musik åter finns lätt tillgänglig på cd. Låt oss hoppas på fler inspelningar framöver. Men i väntan på dessa, missa för allt i världen inte denna!

__________