Hem » Recension, Skivor » CD: Kalinnikovs symfonier

CD: Kalinnikovs symfonier

Vassily Kalinnikov: Symphonies 1 & 2 (BIS/Naxos). Speltid: 77’23.
Malaysian Symphony Orchestra, Kees Bakels (dirigent)

Det sägs att när Andrew Lloyd Webber spelade ”Memory” ur Cats för sin far gratulerade denne sonen med orden: ”It sounds like a million dollars!” Det visade sig vara alldeles sant. Om Vasilij Kalinnikov (1866–1901) någonsin för sin pappa polismannen spelade upp huvudtemat ur sin första symfoni vet jag inte; alltså vet jag inte heller vad han sa, om han nu sa något alls. Men jag har svårt att tro att han skulle ha förutspått sonen några miljoner rubel. Ändå är det verkligen en ”million dollar melody” som inleder symfonin och sedan visar sig vara dess bärande och genomgående tema. Vilken melodi! Vilken fantastisk melodi! Kalinnikovs 1:a symfoni är verkligen ett underbart lyckokast som den 2:a inte riktigt kan leva upp till. Dess koncept är likartat men resultatet blekare.

Märkligt nog är Kalinnikovs symfonier inte helt vanliga på cd, så det var med viss förväntan jag laddade spelaren med denna BIS-utgåva. Men helt nöjd är jag inte. Något saknas när Kees Bakels anför symfonikerna från Malaysia. Tempi är bra, men orkesterklangen är för tunn och spelet för återhållsamt och försiktigt. Man lyckas inte riktigt generera den där dansande vinden som virvlar fram genom musiken och sveper lyssnaren med sig. Av Neeme Järvis inspelning med Kungliga Skotska Nationalorkestern (Chandos) har jag bara hört smakprov på nätet, men dessa vittnar om en något tung och trög tolkning. Så för egen del kommer jag fortsätta att hålla mig till Naxos-utgåvan med Ukrainas Nationella Symfoniorkester under Theodor Kuchar. För en sak är säker: Har man en gång hört Kalinnikovs 1:a symfoni vill man höra den igen – och igen och igen.

__________

PS. Begreppet ”million dollar melody” härstammar möjligen från en kort amerikansk musikalfilm med det namnet från 1933.