Hem » Recension, Skivor » CD: Manuel de Fallas trekantiga hatt och spanska trädgårdar

CD: Manuel de Fallas trekantiga hatt och spanska trädgårdar

Manuel de Falla: El sombrero de tres picos*; Noches en los jardines de España**; Homenajes (Chandos/Naxos).  Speltid: 76’40.

*Raquel Lojendio (sopran), **Jean-Efflam Bavouzet (piano), BBC Philharmonic, Juanjo Mena (dirigent)

Från hetta och sol till nattlig svalka, från folkliga danser till sinnligt stämningsmåleri – från Den trekantiga hatten till Nätter i spanska trädgårdar. De rör sig om två av Manuel de Fallas mest kända och populära verk – här dessutom i exemplariska tolkningar. Juanjo Mena får BBC Philharmonic att låta som satt där idel spanjorer. Och när Raquel Lojendios sopran blandar sig med kastanjetterna och handklappandet i introduktionen till Den trekantiga hatten behöver man sannerligen inte betvivla att vi befinner oss i Andalusien. Den här tolkningen är en fest för örat. Men Mena nöjer sig inte med ett flott och glansfullt orkesterspel; här finns också en tilltalande jordighet som gör musiken mer folklig än folkloristisk.

För den klassiska inspelningen av Nätter i spanska trädgårdar svarar Alicia de Larrocha och Londonfilharmonikerna under Raphael Frühbeck de Burgos (Decca). Kan nykomlingen konkurrera? Ja, faktiskt. Som en av samtidens bästa Debussy- och Ravel-pianister har Jean-Efflam Bavouzet goda förutsättningar att lyckas med de Falla – och det gör han också. Kanske kan Larrochas lite mer dröjande spel uppfattas som något mer spanskt, men tillsammans med Mena får Bavouzet likväl musiken att klinga med all den lyster och rytmiska pregnans man kan begära.

Skivan avrundas med sviten Homenajes (”Hyllningar”), och nog vill man även hylla musikerna på denna klangfulla cd.

__________