Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: Spud Miltons galna äventyr

Regi: Donovan Marsh
Medverkande: John Cleese, Troye Sivan, Jamie Royal m.fl.
Speltid 1,42
Finns ute på Dvd och Bluray

— — —

Spud Miltons galna äventyr är baserad på en roman av John Van de Ruit.

Den utspelar sig i Sydafrika. Filmen saluförs som komedi, vilket inte riktigt överensstämmer med verkligheten. Jag anser att dramakomedi vore en bättre beteckning, eftersom filmen inte är så värst rolig – utom i vissa scener – utan har mer av allvar och dramatik i sig. Dess genomgående tema är manlig vänskap.

Spud Milton ska börja på en av landets snobbigaste internatskolor, där han gör en minnesvärd entré tillsammans med sin smått galna pappa, sin överbeskyddande mamma och deras rostiga gamla bil. Spud är livrädd för vad som komma skall, men ganska nöjd med att lämna sin kaotiska familj. Kanske kan det inte bli värre än vad det redan är? Han hamnar förstås i ett ännu större oreda med hårdhänt behandling av dem som inte passar in, mobbare som styr, kärleksbekymmer och svårighet att finna sig tillrätta bland de tuffa killarna. Hans öde blir att bli kallad ”Pluggen”. Han är liten och outvecklad och vet inte mycket om livet.

Spuds räddning blir dels en ny kompis (Jamie Royal), och dels den litteraturintresserade och alkoholiserade rektorn (John Cleese) som undervisar i engelska. Av dem lär han sig att ta vara på sina egna intressen och att göra egna val i livet. Av rektorn får han dessutom en rik källa att ösa ur – litteraturen. Men hans nya vänner har även de svårt att hantera livet. Hans kompis avlider tragiskt i malaria, efter att han under en resa slängt bort medicinen och istället förlitat sig på kärlekens kraft, och rektorns alkoholmissbruk ökar betydligt när hans fru tröttnar på honom och ger sig i väg.

Filmen följer i mångt och mycket händelserna i klassikern I döda poeters sällskap (1989), och vissa scener är påfallande lika, men den är mer nyckfullt sammansatt av både enklare och mer skruvade delar. Här och var dyker dessutom ett visst släktskap med Fame (1980) upp. Den är späckad av olika ingredienser, såsom de svartas kamp, familjeförhållanden, klasskillnader, litteraturens betydelse, mobbing och sex. Det är väldigt få kvinnor med, och de tecknas pinsamt stereotypt. Dessutom innehåller den ett visst mått av fördomar. Filmen lider också av identitetsproblem. Ska den vara en komedi eller ett seriöst drama? Som nu är blandas det friskt.

Det är utom allt tvivel John Cleese som räddar filmen. Hans filosoferande rektor, smygpimplande vin bland bokhyllorna, är en mänsklig figur. Hans livsvisdom hjälper den unge Spud att överleva internatet, även om han har svårt för att översätta det till sin egen tillvaro. Troye Sivan som den vackre, oskuldsfulle ynglingen visar på Spuds vilsenhet i tillvaron, men är tyvärr för ung för att passa i rollen. Han ser mer ut som ett barn än en tonåring.

Spud Miltons galna äventyr är trots sina brister en charmig och småputtrig film om att genomlida skoltiden. Jag kan tänka mig att den passar att visa för dem som är i början av tonåren om man tydligt talar om att den har sina fällor. Den äger en viss kantstött värme och budskapet är svårt att stå emot: fyll dina dagar med det som är viktigast för dig.

— — —

Agneta Hagerud är litteraturvetare och lärare.