Hem » Recension, Skivor » CD: Dvořáks cellokonsert

CD: Dvořáks cellokonsert

Antonín Dvořák: Cello Concerto*; The Water Goblin; In Nature’s Realm (Telarc /Naxos). Speltid: 75’30.

*Zuill Bailey (cello), Indianapolis Symphony Orchestra, Jun Märkl (dirigent)

1800-talets bästa cellokonsert? Ja, varför inte. Antonín Dvořák skrev den 1895 under sin tid i Amerika. Det var produktiva år som avsatte några av hans absolut bästa verk. En del är färgade av den nya kontinenten, men det är trots allt längtan efter den gamla som dominerar. Det är ingen slump att hans 9:e symfoni fick namnet ”Från Nya världen” och inte ”Till Nya världen”. Även cellokonserten andas i långa stycken längtan och vemod, speciellt i den ljuvliga långsamma satsen. Men som ofta hos Dvořák letar sig också folkliga dansrytmer in i musiken.

På denna nya inspelning tar den amerikanske cellisten Zuill Bailey hand om solostämman. Det gör han övertygande med en vacker och avrundad ton – men kanske lite väl kontrollerat och dämpat, liksom angelägen att inte framstå som alltför smäktande och sentimental. Det gäller även dirigenten Jun Märkl som gör allt snyggt men har lite svårt att få till det riktiga orkestersuget. Så även om allt är mycket välspelat så har jag svårt att bli fullt ut berörd – som man kan bli när till exempel Jacqueline du Pré för stråken och inte räds det känslosamma och starka uttrycket. Men inte är det dåligt, inte!

Skivan rymmer också två av Dvořáks tondikter, dels den pastorala I naturens rike, dels den skräckromantiska Näcken (eller Vattenanden). Märkl riskerar här att bli lite väl flott och ståtlig och missar till stor del att Näcken faktiskt är en riktigt otäck historia. Vill man höra den berättelsen – och det vill man – kan man lämpligen vända sig till Nikolaus Harnoncourt (Teldec) som på ett annat sätt kan trollbinda lyssnaren.

__________