Hem » Konserter, Recension » Mac Miller den 27 juni på Peace & Love

Mac Miller den 27 juni på Peace & Love

Att Mac Miller är född 1992 är svårt att förstå när han uppträder på Peace & Love den 27 juni.

20-åringen verkar redan rejält rutinerad och har absolut inga problem att få med sig den ansenligt stora publiken. Detta beror nog delvis på att Millers mixtapes, speciellt Best Day Ever från 2011, cirkulerat kraftigt på nätet de senaste åren. Mac Miller är från Pittsburgh i Pennsylvania. En stad med en mycket kompetent rapscen, men som också länge simmat en bra bit under den kommersiella ytan. Mac Miller, och en annan ung rappare vid namn Wiz Khalifa, verkar de senaste åren ha brytigt detta mönster. Mac Millers första studioalbum, Blue Slide Park också från 2011, gick direkt upp den amerikanska försäljningstoppens första plats. Just nu har Mac Miller tillgång till rapmusikens största producenter och har därför världen i sina händer.

Spelningen på Peace & Love 2012 har däremot inte Blue Slide Park som utgångspunkt utan snarare Millers senaste mixtape Macadelic (2012). Som så många andra amerikanske rappare verkar Millers mixtapes vara betydligt hetare bland fansen än mer kommersiellt utformade studioalbum. Publiken, som till stor del består av kepsklädda unga killar och småtjejer i minimala jeansshorts, kan uppenbarligen låtar som Lucky Ass Bitch och Fuck ’Em All utantill. Detta faktum underlättar naturligtvis för Miller som trots en ganska slö ”Hypeman” (backup-rappare) har publiken helt i sitt våld. Stämnigen är god och den mycket starka spellistan fungerar utmärkt. Vid flera tillfällen sträcker Miller ut mikrofonen i publiken som med glädje fyller i hans textrader.

Millers största hit, Donald Trump från Best Day Ever, avslutar det hela och efter spelning hör jag några killar gnälla över att Miller bara bjöd på ”en” vers från låten. Kanske är detta val inte så konstigt om man funderar lite. Miller gör förmodligen sitt bästa för att lyfta fram nytt material och på så sätt undgå att bli ytterligare ett ”One-Hit Wonder”.

Vissa menar att Mac Miller är framtiden inom amerikansk Hip Hop. Han kallas ofta för ett musikaliskt underbarn då han tydligen kunde spela flera instrument redan vid 6 års ålder. På grund av sitt judiska ursprung så sticker han också ut en smula. Detta krävs förmodligen för att lyckas i dagens mycket hårda musikklimat där enbart talang inte alltid räcker hela vägen. Om Mac Miller är mer än en ny ”Great White Hype” återstår naturligtvis att se, men omöjligt är det absolut inte. Venus-scenen på Peace & Love den 27 juni hanterade dock Mac Miller utan några som helst problem. En mycket bra spelning med andra ord!

— — —

Text och Bild; Kristoffer Pettersson – en del av Kulturdelens redaktion