Hem » Recension, Skivor » CD: Stråkkvartetter av Langgaard

CD: Stråkkvartetter av Langgaard

Rued Langgaard: String Quartets Vol. 1: String Quartets Nos. 2, 3 and 6; Variations on “Mig hjertelig nu længes” (Dacapo/Naxos). Speltid: 70´27.

Nightingale String Quartet (Josefine Dalsgaard, Gunvor Sihm, Marie Louise Broholt Jensen, Louisa Schwab)

Kanske kan man säga att Rued Langgaard hade otur. Han föddes 1893 och började skriva musik vid en tid när Carl Nielsen nyss slagit igenom och dessutom blivit själva inbegreppet av modern dansk musik. Langgaard var inte som Nielsen, och han skrev inte musik som Nielsen. Det danska musiklivet kom att som bäst visa honom ointresse och som värst ren fientlighet. Nu var inte heller Langgaard någon direkt vinnande personlighet utan agerade snarare tvärvigg. Men så värnade han ju också sin rätt att skriva som han ville, något som han envisades med livet igenom oavsett om någon ville spela det eller inte. Det ville man inte. Då. Men nu.

Rued Langgaard på foto från före 1917

Idag räknas Langgaard till de stora inom dansk musik – vilket också märks på cd-fronten. Samtidigt skall erkännas att han verkligen är problematisk. I grund och botten är han en senromantiker. Men när han verkligen ger sig senromantiken i våld kan han paradoxalt nog låta som minst personlig – ibland med drag av Richard Strauss-wannabee. Mest spännande är han när han låter senromantiken brytas mot modernism han kunde ta avstånd från. Då tänder det.

Det hör man inte minst i hans stråkkvartetter – visar det sig nu när Dacapo inleder en komplett utgåva. Den första cd:n presenterar kvartetterna 2, 3 och 6 samt Variationer på “Mig hjertelig nu længes”. Om de övriga verken håller samma klass är detta något av en sensation. Inte minst de två första verken bjuder otroligt bra och originell musik. Langgaard utgår här från en klassicistisk form men spränger den med närmast futuristiska inslag. De här kvartetterna är laddade med skarp ammunition och ljuder av kulspruterytmer, maskinsång och expresstågets skendunk. Men de kan också stanna upp i pastoral vila.

Uppdraget att spela Langgaards kvartetter har gått till de fyra unga danska damer som bildar Nightingale String Quartet. Jag kan inte tänka mig ett bättre val. För två år sedan fick de danska radions talangpris med motiveringen att de ”med brinnande passion, oemotståndlig geist och smittande inbördes lyhördhet” lyckades ”få den klassiska stråkkvartetten att spritta av liv – så att musiken talar direkt och starkt till både nya och gamla lyssnare”. Det är bara att instämma. Och Dacapo bidrar med en helt superb ljudupptagning. Så missa inte den här skivan.

__________