Hem » Recension, Skivor » EP: Black Feet 7″

EP: Black Feet 7″

Black Feet

Back On This Road Again 7”

Hard-on Records/Dirty Faces

– – –

Stockholmsbandet Black Feet har en självbetitlad fullängdare i bagaget, utgiven förra året på LP. Nu kommer deras andra giv, och denna gång handlar det om en EP i 7” format bestående av tre dängor som doftar punk à la 70- och tidigt 80-tal. Eller punk och punk, bandets sound är väldigt snällt trots allt. Det handlar lika mycket om svängig garagerock och new-wave, med tydliga melodier och fint driv. Referenser går att skönja allt ifrån Iggy Pop & The Stooges till Ebba Grön till Black Flag.

Öppningsspåret Back On This Road är snabb punkrock med tydlig vers/refräng-uppbyggnad. Melodierna är catchy, något som inte minst synten bidrar till till. Vokalisten och gitarristen Tess Törners sång är full av attityd samtidigt som den går utmärkt att nynna med i. Hon blir bra uppbackad av andregitarristen Lovisa som också hon stämmer in i sången. Show me är snarlik i sin uppbyggnad och framstår därför som lite blekare i jämförelse med öppningen. Urkraften är inte lika närvarande här. På B-sidan finner vi Deny som bryter tempot lite och satsar på tyngre partier istället för fart. Bandet tillåter sig stanna upp och stundtals ljuder bara en sorgsen gitarr och syntslinga. En logisk avslutning som går mer i moll än den explosiva öppningen.

Det är skönt att höra ett band som vågar spela melodiös punkrock av den gamla skolan. Problemet med skivan är att materialet är något för anonymt. Ingen låt sticker ut något särskilt utan istället lunkar det på utan att man någon gång höjer på ögonbrynen. Det är inte dåligt, men inte heller fantastiskt. Back On This Road Again gör mig dock sugen på mer musik från bandet, som om dess förmåga och potential är starkare än vad som här hörs. Det borde vara ett betyg gott nog.

– – –

Erik Göthlin filmvetare och frilansskribent