Hem » Recension, Skivor » CD: Sources med Louis Sclavis Atlas Trio

CD: Sources med Louis Sclavis Atlas Trio

Louis Sclavis Atlas Trio: Sources (ECM/Naxos). Speltid: 57´53.

Louis Sclavis (basklarinett, klarinett), Benjamin Moussay (piano, Fender rhodes, keyboards) och Gilles Coronado (elgitarr)

Var placerar man Louis Sclavis? Han brukar hamna i jazz-sektionen, men även om jazz idag kan låta lite hur som helst framstår han även där som stökig. Jodå, ibland trivs han i lådan, men lika ofta snor han runt och krafsar på väggarna och vill ut, ut till folkmusiken, ut till rocken, ut till funken, ut till filmmusiken, ut till den afrikanska musiken … Men naturligtvis blir han till sist obekväm i vilken låda han än hamnar. På den här skivan bökar han, tillsammans med sin Atlas Trio, runt i alla möjliga hörn. Står man ut med det så finns mycket att hämta. Det finns alltså all anledning att stå ut. Dessutom är det ingen större uppoffring – även om jag personligen inte gillar allt. Sources heter albumet, och källorna är många och skiftande. Om en av dem inte heter Olivier Messiaen och hans Kvartett för tidens ände skulle jag bli förvånad. Tillsammans bildar de i alla fall en turbulent flod med många olika (under)strömmar och virvlar. Redan instrumenten skapar en personlig klangbild där Sclavis basklarinett står mot Gilles Coronado elgitarr och Benjamin Moussays olika klaviaturer. Det blir ett spännande spel med ljus och mörker, tyngd och lätthet, melodiska linjer och upprepade rytmiska figurer, snyggt polerade och ruffigt skrapiga klanger. De här tre musikerna vet vad de håller på med och sammanför olika stilar utan att sudda ut dem. Snarare än sammansmältning är poängen konfrontation – konfrontationer som skapar nytt.

__________