Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD:Elle

Distributör: Folkets Bio
Regissör: Malgorzata Szumowska
Medverkande: Juliette Binoche, Anaïs Demoustier och Joanna Kulig m.fl.
Längd: 96 minuter
Finns på svensk DVD sedan 2012-09-19

— — —

Vem är det egentligen som avslöjar mest om sig själv under en intervju? Är det den intervjuade som blottlägger sitt livs mest intima sanningar, eller är det kanske alla de förutfattade meningar som reportern utgår ifrån som är mest talande? Elle utforskar och ifrågasätter såväl prostitution som familjeliv, men faller tyvärr kort på sin ovilja att dyka djupare i dessa svåra ämnen.

Anne, spelad av Juliette Binoche, bor med sin make och två barn i en pedantiskt organiserad takvåning mitt i paris, där hon även jobbar som en undersökande journalist på tidningen Elle. Till synes verkar hon leva ett borgerligt drömliv, men det är något som inte riktigt stämmer. Det är något som saknas i Annes liv, men hon verkar inte helt kunna sätta fingret på vad. Det är först när hon träffar Alicja och Charlotte, spelade av Joanna Kulig och Anaïs Demoustier , som det börjar gå upp ett ljus för henne. Hon träffar de unga parisiskorna inför en artikel om studentprostitution i den franska huvudstaden. Medan Anne till en början försöka behålla sin professionella mask utvecklar hon snart en nära vänskap med de båda. Ju djupare hon kommer i sina intervjuer med de två kvinnorna, desto mer börjar hon även omvärdera sina förutfattade meningar om såväl prostitution, lust och kärlek. Den undre värld som tidigare kanske mest verkade mörk och hotfull visar sig snarare vara fylld av lust och genuin ömhet, vilket sätter Annes eget liv i ett helt nytt perspektiv. Det som tidigare framstod som ett drömliv, börjar allt mer framstå som ett kärlekslöst och intetsägande fängelse. Innan Anne kan skriva färdigt sin artikel måste hon först komma underfund med vem hon egentligen är, och vad hon egentligen vill ha ut av livet.

Elle är en naken, intensiv och kanske framförallt intim skildring av skildring av kvinnlig sexualitet som inte tvekar på att vända upp och ner på samhällets sociokulturella tankar och antaganden om det annars så tabubelagda ämnet prostitution. Men tyvärr är det också det enda den är. Malgorzata Szumowska, som gjort sig ett namn inom den europeiska filmvärlden genom sina utforskningar av livet allra svåraste kapitel, verkar helt ha tappat udden när hon i Elle försöker belysa prostitutionens skumraska värld. Problemet ligger kanske framförallt i att denna värld inte längre är vidare outforskad inom filmvärlden. Elle andas uppkäftighet och revolt, och Szumowskas vilja att knäppa samhället på näsan är både välmenad och välriktad, men det hela faller tyvärr rätt kort när hon inte lyckas presentera något nytt för sin publik. De realisationer åskådaren är menad att uppleva tillsammans med Juliette Binoches karaktär är tama och urvattnade, och man sitter ständigt och väntar på någon världsomvälvande insikt som aldrig verkar vilja uppenbara sig.

Det är en ren skam att Elle inte har så mycket innehåll att erbjuda, då dess visuella presentation är en av mest slående som visats upp inom ämnet. Medan det dualistiska narrativet som ständigt klipper mellan Annes strikta och kärlekslösa borgarliv och den intima, nästan pulserande värmen hon börjar uppleva under sina intervjuer ibland kan kännas lite osammanhängande, så vägs det hela mer än väl upp av scenerna med filmens egentliga stjärnor, Anaïs Demoustier och Joanna Kulig. De två aktörernas förmåga att porträttera några av livets allra intimaste stunder är stundtals riktigt makalösa, framförallt i kombination med den bräcklighet de även visar prov på. Medan många kanske skulle argumentera att filmens många sexscener är lite väl grafiska, så är det samtidigt här som filmen hämtar sin råa intimitet från. Här har kinematografen Michal Englert lyckats att fånga några av de mest övertygande porträtteringarna av ren och skär lust på väldigt länge. Det hela känns nästan förbjudet, som att man fått tillgång till en persons allra heligaste ögonblick. Det är under dessa scener som Malgorzata Szumowskas budskap verkligen börjar nå ut, men tyvärr tyngs produktionen ned av ett i övrigt väldigt svagt manus och virrig regi. Det verkar inte finnas några egentliga försök alls till att djupa dykare i problematiken kring varken sex, kärlek eller pengar, och de få utforskningar vi får av Annes, Alicjas och Charlottes personliga resor och utveckling genom filmen verkar sällan ens bryta ytan.

Elle har ett enkelt men effektivt upplägg, som tillsammans med sin talangfulla och imponerande skådespelarensemble och vackra kameraarbete skulle kunna ha blivit något enastående. Istället har filmens regissör Malgorzata Szumowska valt att intensivt försöka hamra in samma uttjatade realisation om vårt dömande och skygglappsbärande samhälle som vi redan sett otaliga gånger innan. Trots sina många råa och emotionella scener bjuder tyvärr filmen sällan på mer än en som bäst platt upplevelse, vars vilja att vara mer än den faktiskt är bara gör dess många brister så mycket tydligare. Elle är vacker, lustfylld och blottläggande men tyvärr långt ifrån provokativ och nyskapande.

— — —

Johan Axell är filmvetare och frilansande skribent.