Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: Johan Falk – Alla råns moder

Distributör: Nordisk Film
Regi: Anders Nilsson
Skådespelare: Jakob Eklund, Jens Hultén, Meliz Karlge, Simon J. Berger m.fl.
Längd: 97 min
Finns på svensk DVD och Blu-ray från 2012-10-24

— — —

Precis som namnet antyder så är det i Alla råns moder dags för ett makalöst stort rån. Ett gäng ex-militärer planerar nämligen det största rånet i svensk historia och med sin bakgrund så är de en faktor att räkna med. Ligan har dessutom kopplingar till Seth Rydell (Jens Hultén) som precis släppts ut från ett treårigt fängelsestraff. Till en början använder de Rydell för att skaffa vapen och fordon, men snart visar det sig att han även behövs för själva rånet. Johan Falk (Jakob Eklund) och hans polisgrupp är dock hack i häl, speciellt Sophie (Meliz Karlge) som gör sitt bästa för att förvandla Rydell till GSI-gruppens nya informatör nu när Frank Wagner (Joel Kinnaman) lämnat landet. Men går det överhuvudtaget att lita på en kallhamrad brottsling som Seth Rydell, speciellt när det står så mycket pengar på spel?

Denna gång tar Johan Falk ett steg tillbaka från kamerans fokus. Förvisso strulas det i vanlig ordning lite på hemmafronten. Falks Dotter har skaffat en störig pojkvän som dessutom har mage att både vara överlägsen och att sova över, och fru Falks (Marie Richardsson) exmake Örjan (Johan Hedenberg) är lite för angelägen att vara till lags. Anser du dessutom att behållningen med dessa Johan Falk-filmer är dynamiken mellan Falk och Wagner så kommer du denna gång bli rejält besviken då Kinnaman inte ens finns med i rollistan. Istället är det gangstern Seth Rydell som är den drivande karaktären i historien. Ute ur fängelset behöver Rydell inte bara visa sin liga att det är han som är herren på täppan, han behöver dessutom dra in stora summor pengar. Något som inte är helt enkelt då han både behöver vara ”barnvakt” åt sin dotter samt har GSI-polisen Sophie flåsandes i nacken. Men man ska inte glömma att Seth Rydell kan vara både kallsinnig och lurig när det väl behövs.

Filmens rånarliga är naturligtvis inspirerad av den så kallade ”militärligan” som gäckade polisen under början av 90-talet. Trots att denna liga kanske framstår lite väl stereotypa och platta så fungerar de hyfsat, åtminstone Simon J. Berger som spelar Rydells kontakt Göran Svensson. Om den förgående Falk-filmen, De 107 patrioterna, var en riktig actionfest så är istället Alla råns moder mer än långsamt uppbyggd spänningsthriller. Trots att regissören Anders Nilsson, som också är Johan Falk-filmernas upphovsman, är närmast överjävlig på att göra action kommer dessvärre aldrig den testosteronpumpade urladdning som man väntar på. Det skramlas förvisso en hel del med vapen och det skickas iväg ett par granater, men filmens tyngd ligger utan tvekan på den relation som finns mellan Rydell och rånarligan samt GSI-gruppens försök att snärja Rydell. Här finns det förvisso ganska stor behållning. Meliz Karlge känns bekväm i att få mer svängrum som poliskvinnan Sophia, även om det inte råder någon tvekan om att det är Hultén som är filmens stora tillgång. När den smådryge psykopatgangstern Seth Rydell brutalt läxar upp en tvivlande rånare för att sedan bjuda på repliken – ”Nu slutar vi spela fiffig med mig”– så är det extremt svårt att inte gilla honom. Även om det i grund och botten rör sig om en ganska obehaglig figur så går det heller inte att bortse från att Seth Rydell också är väldigt underhållande. I Alla råns moder tillåts han dessutom bli mer mänsklig vilket bådar mycket gott inför den kvarvarande tre filmerna i serien.

Någon svensk Heat (1995) är Alla råns moder absolut inte och jämfört med föregångaren De 107 patrioterna framstår den faktiskt också som en ganska blek historia. Många kommer förmodligen också känna att Joel Kinnamans karaktär Frank Wagner lyser starkt med sin frånvaro. Men misströsta inte. Eftersom seriens sista del har döpts till Wagners alias Kodnamn Lisa så är det naturligtvis högst sannolikt att Kinnaman snart dyker upp igen. Det känns också i Alla råns moder att det successivt byggs upp mot denna återkomst och Wagners slutgiltiga konfrontation med Rydell-ligan. Anders Nilsson har helt enkelt valt att inte plocka russinen ur kakan allt för tidigt.

Fotnot: Johan Falk – Alla råns moder kallas ofta också för Johan Falk 9. Detta kan bli en smula förvirrande då det faktiskt rör sig om den tolfte delen om kriminalinspektör Falk. De första tre filmerna, Noll tolerans (1999), Livvakterna (2001) och Den tredje vågen (2003), räknas dock som fristående och innehåller inte karaktären Frank Wagner som presenterades först i Johan falk (1) – Gruppen för särskilda insatser (2009).   Johan Falk – Alla råns moder är den tredje av sex nya filmer i serien.

— — —

Kristoffer Pettersson är filmvetare och en del av Kulturdelens redaktion