Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Playing for keeps

Regi: Gabriel Muccino, John Thompson
Skådespelare: Gerard Butler, Jessica Biel, Uma Thurman, Catherine Zeta Jones, Dennis Quaid m.fl.
Längd: 106 min
Utkommen på svensk dvd: 2013-04-03
Betyg: betyg-2

—- — —

När George (Gerard Butler) var fotbollsstjärna felprioriterade han, blev av med frun (Jessica Biel) och fick en halvkass relation till sin lilla son (Noah Lomax). Nu när karriären är över återvänder han till sin hemstad där frun bor med sonen och ny fästman. PFKHär inleder han kampen för att återfå sonens förtroende och vinna tillbaka den förlupna hustrun. Han använder bland annat sina fotbollskunskaper för att bli en mycket uppskattad tränare för sonens fotbollslag. Men plötsligt börjar diverse mammor till sonens fotbollskamrater att slänga sig efter George, i vilda begär efter hans vältränade före-detta fotbollsproffskropp. Detta och uppdykandet av drömjobbet som sportreporter i en stad långt bort sätter eventuella käppar i hjulet för George återtagande av sin förlorade familj. Hur ska det gå?

Det här är den typen av film som liksom avslöjar slutet i baksidestexten. Ergo; den blir inte särskilt spännande att titta på. Fascinerande nog fullkomligt dryper skådespelarlistan av stora namn. Framförallt att Uma Thurman och Catherine Zeta Jones dyker upp i biroller som uttråkade, ”George –suktande” fotbollsmammor är anmärkningsvärt. Inte för att det på nåt sätt är en dålig film, det är bara en…axelryckningsfilm. Manuset kan vilken någorlunda begåvad (eller för den delen obegåvad) skriva i sömnen; Man som prioriterat karriär, vacker f.d. fru och urgulligt sviket barn som bor med tråkig med helylle ny mansperson som betalar för ett tjusigt hus i förorten, den ångerfulla mannen är lite ruffig, lite spännande, fantastiskt sexig och efter några snubbelsteg så fattar han alla de rätta besluten. Jessica Biel får gråta lite, Noah Lomax (ursöt!!) får också gråta lite. Gerad Butler får visa magmusklerna och kasta medelålderscharmigt med sitt långa hår och som en moralens väktare leda en avklädd, gift kvinna obesudlad från sin säng. Gerard Butler är annars en bra skådespelare tycker jag. Han var en utmärkt fantomen i filmatiseringen av Fantomen på operan (2004) och framförallt en väldigt cool Kung Leonidas i 300 (2006). Men här går han på tomgång, och det är förståeligt, varför anstränga sig i onödan liksom? Jessica Biel är för mig bekant av två anledningar; hon har varit ihop med Justin Timberlake och spelat i den präktigaste tv – serien i världshistorien (Lilla huset på prärien möjligtvis undantaget), nämligen Sjunde himlen (1996 – 2006).  Men ingen skugga över henne, hon är svalt tjusig, gråter och skrattar så vackert på rätt ställen. Dennis Quaid måste dock ha haft ett par riktigt dåliga dagar under den här inspelningen. Hans rika fotbollspappa är stolpig och överdriven. Han verkar snarast själv undra vad han gör i den här filmen. Det värsta är den obligatoriska ”slagsmålsscen” som utspelar sig när Quaid tror att han fru (Uma Thurman) idkat otukt med George (men George ledde ju henne så dygdigt bort från sin säng). Några stolpiga repliker och foton tagna av en privatdetektiv (precis, för vi låter väl alla en privatdetektiv skugga våra äkta hälfter då och då…eller?) och sen det väntade slaget. Det är liksom så ryckigt och konstlat och förväntat men ändå onödigt för handlingen. Lite som hela filmen.

Gerard Butler i Playing for keepsMen det är ju ingen som kommer fara illa av att se den här filmen. Eller för den delen drabbas av någon som helst känsla, varken positiv eller negativ. Sömnighet möjligen.

Budskapet att kärlek och familj borde gå före karriär är ju fint. Fast han har i och för sig redan haft sin fotbollskarriär…och i eftertexterna visar det sig att han liksom får den karriär han vill ha ändå. Antar att Gud tyckte att han kunde få det som belöning för sin goda moraliska utveckling. Tänk om livet fungerade så på riktigt; om du är moraliskt god (alltså tränar dina barns fotbollslag, kör bort gifta kvinnor från din säng och väljer närhet till sonen istället för drömjobbet) kommer alla dina drömmar om kärlek (och karriär, fast då i rätt stad) att gå i uppfyllelse. Du kommer dessutom att kunna flytta in i en stor, ljus, fräsch och efter vad det verkar helt nyrenoverad villa i en lummig trädgård, en trädgård perfekt för hela den lilla familjen att spela fotboll tillsammans i, under kvillrande skratt, omgivna av grönska som vackert vajar i vinden. Jo, visst har den här filmen ett viktigt och riktigt budskap ändå. Man ska inte vara cynisk.

— — —

Malin Nilsson