Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Blind man

Distributör: ScanBox
Regissör: Xavier Palud
Skådespelare: Jacques Gamblin, Lambert Wilson, Raphaëlle Agogué m.fl.
Längd: 94 min
Betyg:betyg-2

— — —

Blind man DVDEftersom jag nyss varit i Frankrike och pluggat franska, lockar redan det faktum att The Blind man faktiskt är på franska. Att bara få höra språket är tillräckligt stort skäl för att se en film, så man kan väl inte säga att jag var helt neutral innan jag såg den. Jag ville att den skulle vara bra, ville ha en spännande fransk thriller. Tyckte att förutsättningarna fanns eftersom Luc Besson står bakom filmen. Men när jag väl såg filmen så fastnade jag inte. Faktiskt inte alls.

En kvinna hittas mördad och styckad i sitt hem, och den erfarne kommissarien Lassalle ska utreda mordet. Ett spännande fall, kan tyckas. Det finns inga tecken på inbrott, men till slut leder spåren fram till en misstänkt, en misstänkt som verkar passa in i händelseförloppet utom på en punkt – han är blind. Mannen verkar ha ett hållbart alibi, men Lassalle är säker på att han är inblandad och när det sker fler mord måste han snabbt försöka hitta en lösning.

BlindMan

Det känns som att den skulle kunna ha blivit så mycket bättre. Konceptet med en blind man som mördare, någon man inte misstänker och som inte passar in i sättet morden är genomförda, skulle kunna vara oerhört spännande och lockande. Det är ett lite annorlunda grepp, som jag inte tycker utnyttjade sin fulla potential. I stället blev filmen inte alls unik. För visst känns historien igen. Den inåtvända polismannen, med näst in till självmordstankar på grund av minnen från förr. En man som gärna arbetar ensam och går på sin egen känsla. Och som inte märker intresset från sin kvinnliga, yngre kollega. Nä, den delen är inte alls ny.

Tyvärr tyckte jag inte att filmen räckte ända fram och jag undrar om jag faktiskt ens kommer att se om den nån gång. Trots franskan.

— — —

Anders Bäcklin