Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Carl Nielsens symfonier nr 4 och 5

CD: Carl Nielsens symfonier nr 4 och 5

Nielsen AmaCarl Nielsen: Symphonies Nos 4 & 5  (BIS/Naxos). Speltid: 69‘46.
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Sakari Oramo (dirigent).

betyg-4

Carl Nielsens symfonier lockar allt fler dirigenter. Till och med en gammal veteran som Colin Davis har nyligen spelat in dem, låt vara med mindre lyckat resultat. Annars är finska dirigenter i hög grad på hugget. Vi har redan kompletta inspelningar med Paavo Berglund (RCA), Esa-Pekka Salonen (Sony), Jukka-Pekka Saraste (Warner) och Osmo Vänskä (BIS). Och nu är det dags för Stockholmsfilharmonikernas nye chef Sakari Oramo att ta sig an dem. Först ut är en cd med symfonierna nr 4 och 5, som många nog också skulle hålla för Nielsen två bästa. För filharmonikerna är naturligtvis inte Nielsen ny, och på cd har de redan gjort hans symfonier med Gennadij Rozjdestvenskij på pulten (Chandos).

Oramo visar sig vara utmärkt i den här repertoaren, och filharmonikerna svarar med ett dynamiskt och energiskt spel där man bland annat noterar de mycket fina bleckblåsarinsatserna. Det här är också musik där ett bra ljud inte är att förakta. I fyran har vi t.ex. de stora pukduellerna som definitivt vinner på att vara maffiga och distinkta, och i femman har vi den ilsksinta virveltrummans envetna försök att slå sönder vad orkestern försöker bygga upp. BIS har producerat ett väldefinierat och snyggt ljud men det är inte självklart bättre än på tidigare utgåvor: den stora pukduellen i 4:an gör sig väl så bra hos t.ex. Saraste och Michael Schønwandt (Dacapo). Virveltrumman trakteras med fermitet utan att bli riktigt lika häftig som hos Vänskä där trumslagaren bland annat excellerar i effektfulla rimshots. Men de stora orkestervågorna får ett bra sug, bättre än hos Schønwandt och Blomstedt (Decca) men inte riktigt i klass med Saraste.

Det här är hur som helst tolkningar som ger mersmak, så jag ser fram mot att få höra Oramo och filharmonikerna även i de återstående fyra symfonierna.

__________