Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Allan Petterssons Symfoni nr 13

CD: Allan Petterssons Symfoni nr 13

allan-13Allan Pettersson: Symphony No. 13  (BIS/Naxos). Speltid: 66’46.
Norrköping Symphony Orchestra, Christian Lindberg (dirigent)

betyg-5

Christian Lindbergs och Norrköpings symfoniorkesters storsatsning på Allan Pettersson går vidare – och dokumenteras på skiva av BIS. Fem album har hittills utkommit. På det senaste kan vi höra Symfoni nr 13 som Pettersson fullbordade 1976 och som uruppfördes två år senare av Musikselskabet Harmonien i Bergen. Märkligt nog skulle det dröja till 2014 innan en svensk konsertpublik, nämligen den i Norrköping, fick möta verket.

Det rör sig om ett över timslångt verk, gjutet i en enda sats, precis som symfonierna 6, 7 och 9. Även det expressiva tonspråket känns igen, kampen och våndan. Men symfonin är ändå mer svårtillgänglig än de tidigare som trots allt har replipunkter av melodiös stillhet och tröst. Här pågår kampen i stort sett oavbrutet. Men den utmynnar trots allt i ett slags triumf och inte som tidigare i resignerad försoning. Att hålla ihop det här verket, och behålla lyssnarens engagemang, är en utmaning – som Lindberg och hans orkester klarar med glans. Symfonin finns i en tidigare inspelning med BBC Scottish Symphony Orchestra under Alun Francis (cpo), men man behöver inte lyssna länge för att notera att Lindberg på ett annat sätt än Francis lyckas att skapa drama, spänning, intensitet. Han får också fram en större och djupare stråkklang – delvis hjälpt av det klart bättre ljudet på BIS-inspelningen.

Frågan är om inte denna cd är Lindbergs och Norrköpingssymfonikernas största bedrift hittills, och för alla petterssonianer är skivan oumbärlig. Men denna Petterssons 13:e symfoni är knappast den ultimata inkörsportens till hans verk. Då gäller symfonierna 7, 8, 6 och 9 – i nämnd ordning. Av dessa har Lindberg än så länge bara spelat in 6:an och 9:an. Jag väntar med spänning på hans tolkningar av 7:an och 8:an.

__________