Tidskrift: Parnass

Parnass

2017, nr 1

44 sidor

Den förträffliga litteraturtidskriften Parnass strävar idogt på. Andra må jaga efter de nyaste namnen och litterära trenderna; Parnass lyfter hellre fram författare och författarskap ur det förflutna, påminner oss om verk värda att läsas igen och blåser när så behövs dammet av volymer som kanske inte öppnats på länge. Varje nummer brukar ha en viss författare eller genre som tema. Först ut i år är Sara Lidman, vars livsverk blir belyst i ett tiotal artiklar av skribenter med olika infallsvinklar.

Unga Sara Adela Lidman från byn Missenträsk i norra Västerbotten inledde sin författarbana med att skriva kärleksnoveller för veckopressen, under pseudonymer som Helen Jenner och Laila Dan. Det berättar Göran Larsson som gjort en djupdykning i Sara Lidmans efterlämnade arkiv som nu förvaltas av Umeå universitetsbibliotek; tjugofem hyllmeter sparade manuskript, dagböcker, tidningsklipp, fotografier mm och inte minst en diger brevsamling.

Övningarna gav färdighet och när Sara Lidman 1953 begick sin romandebut med Tjärdalen blev hon synnerligen hyllad av såväl kritiker som läsare i gemen, inte minst för sitt nyskapande språk med doft av timmerskog, tjära och armod. ”Den satte maktbalansen mellan huvudstaden och den så kallade provinsen i gungning genom att förlägga brännpunkten för efterkrigstidens stora existentiella och moraliska frågor till en liten by i norra Västerbotten”, skriver litteraturprofessorn Annelie Bränström Öhman om Tjärdalen, som för övrigt sattes upp som musikteater så sent som i fjol.

Det skulle bli många fler romaner för Sara Lidmans del, men också pjäser, essäer och otaliga debattartiklar; hon reste ut i världen och hon engagerade sig livligt i brännande frågor som kampen mot kärnvapen, mot Sydafrikas apartheidsystem och mot USA:s krig i Vietnam. Så småningom skulle hon återvända till Missenträsk och skriva den stora romansvit som kommit att sammanfattas som Jernbaneeposet och som handlar om den nya tidens intåg i Norrland.

Hon är Sveriges Gabriel García Márquez, säger dramatikern America Vera-Zavala som skrivit en pjäs om Sara Lidman.

Parnass uppmärksammar vidare att det i år är 100 år sedan Helga Henschen, författare och konstnär, föddes. Andra texter handlar bl a om August Strindberg som trädgårdsodlare, litteraturkritiken förr och nu och om hur det går till att översätta Karin Boyes dikter till spanska.

Bakom tidskriften står De Litterära Sällskapens Samarbetsnämnd, DELS, som har ett gott stycke över hundra medlemmar (Sverige lär faktiskt kunna ståta med ett hedrande världsrekord i antalet litterära sällskap). Tillsammans bedriver de en verksamhet av imponerande omfång, vilket kan utläsas av ett kalendarium som bara för tiden mars—maj fyller hela fem sidor. Många av sällskapen ger också ut välgjorda årsskrifter och gör ”sina” författares verk tillgängliga i nyutgåvor, vilka tyvärr sällan ägnas något utrymme på dagens slimmade kultursidor.

Vad man istället kan göra för att hålla sig underrättad är att läsa just Parnass. I det aktuella numret kan man exempelvis inhämta att Birger Sjöberg-sällskapet nu är klart med andra och sista delen av Kvartetten som sprängdes i serieform, Anna Rydstedt-sällskapet ger ut Tjugo röster om Anna Rydstedt, den fina men ändå ganska okända öländska poeten, och Harriet Löwenhjelm-sällskapet publicerar Harriet Löwenhjelms dalamålningar, i färgtryck och nu för första gången i sin helhet.

Nästa nummer av Parnass kommer att ha Den svenska deckaren som tema. Det låter spännande.

__________

Lennart Jörälv är författare och journalist

 

 

 

 

Share

Lämna ett svar

Okonstmuseet

  • Veikko Aaltona – hötorgskonstens kung

    Äntligen! Långt efter att jag egentligen slutat samla på okonst […]

  • Merchandise

    Merchandise är ett engelskt ord som rätt och slätt betyder […]

  • Troféer och priser

    Troféer och priser har funnits länge. De är symboler för […]

  • Mat

    Alla livsmedel används inte till att äta. Det finns mat […]

  • Djurdelar

    Det förekommer djurdelar inom konsten. Det är inte bara Damien […]

Blå Kalender

  • Lådan

    Jag är född i en trädstam   Av brädorna snickrar […]

  • Regn

    Dagen efter gårdagen Inget mittemellan   Obrukad tid Inklämd Mellan […]

  • Överväxeln

    behåll växeln överväxeln det som blir över på det man […]

Kulturbloggen

  • Film om Cecilia Jansson

    På Stockholms filmfestival blir det världspremiär för dokumentärfilmen Kobbar. En av huvudpersonerna i filmen är konstnären Cecilia Jansson. Filmen är […]

  • Dumheten – fritt och jazzigt vemod nu på skiva

    Redan innan man har hört musiken får pressreleasetexten en att tänka ”här är det några som är lite annorlunda”. I dagens enorma djungel av band som tokpromotar sig själva genom alla fora och medier som finns, är det inte lätt att sticka ut. Men hur man kan inte fastna för ett band som säger att de tycker om att jag är lite dum, inleder sin debutskiva med ett improviserat saxofonparti och dessutom har mage att skippa trummor och bas i sättningen? Kulturdelen träffar Dumhetens saxofonist Erika Lindholm och pratar om att våga vara lite avig.

  • Konstföreläsningar

    På torsdag 8 september kl 18.00 så är det premiär för en ny serie öppna föreläsningar på Örebro Konstskola. Norman […]

Facebook

© 2017 Kulturdelen. All Rights Reserved. Logga in - Designed, developed and maintained by TypeTree