Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Symfonierna 5 och 7 av Allan Pettersson

CD: Symfonierna 5 och 7 av Allan Pettersson

Allan Pettersson: Symphonies Nos. 5 & 5 (BIS/Naxos). Speltid: 82’48.
Norrköping Symphony Orchestra, Christian Lindberg (dirigent)

Så har vi då kommit fram till den utgåva i Christian Lindbergs Allan Pettersson-serie som nog många väntat lite extra på, den som rymmer den 7:e symfonin, det verk som blev tonsättarens stora publika genombrott. Symfonin var tillägnad Antal Doráti, och det var också han som dirigerade Stockholmsfilharmonikerna vid uruppförandet den 13 oktober 1968 och vid den inspelning som gjordes ett år senare (Swedish Society Discofil). Drygt tjugo år senare kom tre nya inspelningar i tät följd, nämligen med Sergiu Commissiona (Caprice 1991), Gerd Albrecht (cpo 1992) och Leif Segerstam (BIS 1993). Men jag tror nog att det är Dorátis version som de flesta bär med sig i sitt hjärta, om inte annat så av ren klockarkärlek.

Men hur står sig Lindberg mot de övriga? Till att börja med har BIS begåvat honom med det i särklass bästa ljudet, även om stråkarnas flageoletter och piccolaflöjten i de sista takterna nästan kan kännas lite påträngande – i kontrast till Segerstams inspelning där effekten nästan går förlorad. Allan Pettersson har faktiskt sagt att det kvittade honom lika om man tolkade de höga tonerna som en busvissling eller som en bild av prästen som höjer den välsignade nattvardskalken. Men det där med busvisslingen är det nog ingen som tagit fasta.

Symfonin bygger i hög grad på kontraster och vissa återkommande motiv. Tromboner står mot stråkar, markerat rytmiska partier mot sångbara, höga flöjter mot djupa basar. Den för Pettersson typiska existentiella kampen får utmynna i harmoni och förtröstan, ett slags visionärt utslocknande av svindlande skönhet.

Antal Dorátis klassiska inspelning av Allan Petterssons sjua.

Där Doráti är hotfull och ödesmättad är Lindberg mer brutal och aggressiv, och han låter inte stråksången på riktigt samma befriande sätt bryta fram som en svepande sommarvind över böljande fält. Det är också Doráti som tydligast låter slutet bli en andäktig färd mot stjärnhimlen och evigheten. Men det här är en symfoni som håller för både hans och Lindbergs tolkning – liksom den håller för Commissionas mer lyriska. Jag har tidigare funnit den senare lite karaktärslös, men när jag nu lyssnar på den igen upptäcker jag vilka kvaliteter den har och hur även den på sitt eget sätt rymmer en stark intensitet och spänning. Ett problem hos Segerstam är att hans långsammare tempi någon gång hotar det musikaliska flödet.

Den nya skivan rymmer även Petterssons 5:e symfoni (1960-62), och den är sannerligen inte att betrakta som utfyllnad. Liksom sjuan är den drygt 40 minuter lång och gjuten i en sats. Båda verken ställer en enveten och hotfull rytmisk figur mot mer sångbara avsnitt för att till slut nå harmoni och försoning. Men femman kan framstå som mer molande. Lindberg gör en expressiv tolkning som först får Moshe Atzmons tidigare inspelning (BIS) att framstå som lite avslagen och utan nerv. Men sedan visar det sig att Atzmon har en starkare känsla för dramaturgi och arbetar upp intensiteten till en effektfull kulmination innan musiken planar ut och dör. Så låt oss glädja oss åt två olika tolkningar av hög klass.

Christian Lindbergs Pettersson-projekt är rimligen den största och viktigaste konstmusikaliska skivsatsningen i Sverige idag. För den som kommer ny till Allan Petterssons symfonier kan just denna senaste utgåva mycket väl vara den perfekta inkörsporten. För vem kan undgå att drabbas av denna musik på liv och död?

__________