Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Svenska låtar med Lena Willemark, Jonas Knutsson och Mats Öberg

CD: Svenska låtar med Lena Willemark, Jonas Knutsson och Mats Öberg

Willemark / Knutsson / Öberg: Svenska låtar (Playing With Music/Border Music AB). Speltid: 67’32.

Lena Willemark (sång, fioler), Jonas Knutsson (saxofoner), Mats Öberg (klaviatur, munspel)

Det här är ett järngäng inom folkmusik och jazz och världsmusik och ett och annat annat: Lena Willemark, Jonas Knutsson och Mats Öberg. Nu har man tagit sig an den svenska visskatten och gett den ett folkmusikaliskt stuk. Det rör sig om klassiker som Birger Sjöbergs ”Den första gång jag såg dig”, Taubes ”Så skimrande var aldrig havet” och Vreeswijks ”Somliga går med trasiga skor” och lite nyare saker som Eva Dahlgrens ”Dunkla skyar” och Marie Bergmans ”Dagar” – totalt 12 låtar, där Taube och Vreeswijk står för tre var. Att det kan vara lite svårt att uppfatta texten i ”Somliga går med trasiga skor” och ”Deirdres samba” har inget med bristande diktion att göra utan att jag är så usel på älvdalska. Willemark sjunger dem nämligen på sitt eget mål. Och det går bra det med, visar det sig. Och förresten kan man ju i alla fall texterna (någorlunda) utantill.

Det är inte så att trions tolkningar slår ut Mikael Samuelsons av Sjöberg, Sven-Bertils av Taube eller Cornelis’ av Vreeswijk – och det är förstås inte heller tanken. Poängen är att låta oss höra de bekanta visorna på ett nytt sätt, att nyfiket undersöka vad som händer om man framför dem i en folkmusikalisk tradition. Och det visar sig fungera alldeles utmärkt, speciellt som man har öppen inställning till det här med tradition. Man kanske kan säga att trion bekänner sig till den folkmusikaliska tradition som hävdar att folkmusik är en musik i ständig förvandling genom att ta intryck från en rad olika håll. Ibland tar man också ut svängarna rejält som i Eva Dahlgrens ”Ung och stolt”. Men man avslutar lugnt och stilla med en ömsint vacker tolkning av Ola Magnells ”Nu faller mörkret” – som nog också är albumets höjdpunkt.

__________