Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Avec le temps med Giovanni Guidi

CD: Avec le temps med Giovanni Guidi

Giovanni Guidi: Avec le temps (ECM/Naxos). Speltid: 42’04.
Giovanni Guidi (piano), Francesco Bearzatti (tenorsaxofon), Roberto Cecchetto (gitarr), Thomas Morgan (kontrabas), João Lobo (trummor)

Avec le temps är en känd och mycket vacker chanson av Léo Ferré. Det är också titeln på den italienske jazzpianisten Giovanni Guidis fjärde album för ECM. På de två första, City of Broken Dreams (2013) och This is The Day (2015) framträdde han med sin trio, där man även kunde höra den amerikanske basisten Thomas Morgan och den brasilianske trummisen João Lobo.

Giovanni Guidi. Foto från http://giovanniguidi.it/galleria/ .

Trion utgör grundstommen även nu men har utökats med Francesco Bearzatti på tenorsaxofon och Roberto Cecchetto på gitarr, vilket naturligtvis påverkar soundet. Men det handlar inte bara om nya och fler instrument utan också om att Guidi prövar nya vägar. Han kan fortfarande servera intagande melodier och drömska stämningar, men det klangsköna bryts denna gång av mer avantgardistiska tongångar. Den utvecklingen tog sin början redan på förra albumet, Ida Lupino (2016), med bland andra Louis Sclavis. Men nu lyckas han förena sin förankring i det melodiskt klangsköna med utflykter som drar åt såväl bebop som friform med skrapljud.

Resultatet har blivit både omväxlande och helgjutet, spännande och skönklingande. Och titelspåret är en vidunderligt vacker version av Ferrés sorgset tröstande sång om hur tiden barmhärtigt suddar ut smärtan och saknaden efter en älskad. Sista spåret anknyter till det första genom att vara en hyllning till den polske trumpetaren Tomasz Stańko som dog förra året. Kort sagt: en underbar jazzplatta!

__________