Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: New York – Copenhagen med Mette Juul

CD: New York – Copenhagen med Mette Juul

Mette Juul: New York – Copenhagen (Universal Music Group). Speltid: 25’33.

Mette Juul (sång), Mike Moreno (gitarr), Ulf Wakenius (gitarr), Lars Danielsson (kontrabas), Per Møllehøj (gitarr)

Release: 6 mars 2020

Förra året kunde vi avnjuta Mette Juuls album Change (och jo, det kan vi förstås göra fortfarande). I Juuls röst fanns ett tilltalande melankoliskt svårmod, och den mjuka framtoningen förstärktes av avsaknaden av blås och trummor och gitarren som viktigaste instrument. Nu är hon tillbaka med en ny cd: New York – Copenhagen. Här är ackompanjemanget än mer avskalat: Mike Moreno, Ulf Wakenius och Per Møllehøj alternerar på gitarr och Lars Danielsson dyker upp på två spår med sin kontrabas. Det är allt. Atmosfären är med andra ord utpräglat intim, och Juuls röst har så att säga ingen chans att gömma sig. Och det behöver den sannerligen inte heller. Hon gör de fem sångerna av Leonard Bernstein, Hoagy Carmichael, Kenny Wheeler, Michel Legrand och Jimmy Rowles med all känsla man kan begära. Min egen favorit är nog Wheelers ”For Jan”, där Juul är helt suverän tillsammans med Wakenius gitarr och Danielssons bas. Men det är hon för all del också tillsammans med Møllehøj och Danielsson i Legrands ”You must believe in spring”. Det finns ett drag av Billie Holiday i hennes frasering och sätt att lägga rösten, men klangen är en annan. Mette Juul har en egen röst, en röst som överlämnar varje låt som en vacker gåva till lyssnaren. Skivans speltid är påfallande kort, men å andra sidan är den kanske perfekt för det här konceptet.

__________