Hem » Recension, Skönlitteratur » Roman: Förföljd av det förflutna

Roman: Förföljd av det förflutna

Förföljd av det förflutna

Nora Roberts

Albert Bonniers förlag, 460 sidor

Har utkommit

Fiona Bristow lever ett liv i stillsamhet på en ö utanför Seattle där hon driver en populär hundskola. Hon plågas av minnena från ett överfall några år tidigare då hon nästan föll offer för en fruktad seriemördare. Gärningsmannen tjänar av ett livstidsstraff i fängelse när en serie nya mord inträffar. Polisen misstänker att den gripne seriemördaren regisserar morden från fängelset med en okänd förövare i huvudrollen. Denne lärling är ute efter att rätta till sin mästares enda misstag och Fiona måste ännu en gång slåss för sitt liv.

Amerikanska Nora Roberts har skrivit otroliga 190 böcker vilka hon lyckats kränga i över 400 miljoner exemplar världen över. Sittande på en diger förmögenhet fortsätter hon att spotta ur sig nya berättelser av skiftande kvalitet i tid och otid. Hennes ihärdighet är beundransvärd men hennes författarskap i övrigt lämnar mycket att önska. Hur kan det då komma sig att hon är så populär? Ett utav svaren kan tänkas vara det att Nora Roberts arbetar efter en väl beprövad formel som, för det mesta, faller i god jord: att skriva tillgängligt och enkelt.

Förföljd utav det förflutna säljs som en spänningsroman men för att vara just det är den ihållande tråkig och förutsägbar. Romanens intelligensnivå är förolämpande låg och efter cirka 50 sidor har även den mest oerfarne läsare klurat ut resterande händelseförlopp. Merparten av de återstående fyra hundra sidorna ägnas åt praktisk information i hur du utbildar din fyrbente vän till en fullfjädrad sökhund.

Roberts frossar i hårt karvade stereotyper som vi onekligen känner igen sedan tidigare: offret som slår tillbaka, hennes stingsliga älskare och en psykopat så förbenat utstuderad att han förvandlas till ett komiskt bihang, snarare än en källa till skräck. Roberts ger sig hän i en riktigt sunkig genussyn där ”riktiga” karlar porträtteras som introverta skitstövlar med mandomen ständigt på topp, medan en stark kvinna i själva verket bara längtar efter att bli omhändertagen av, just det, ovan nämnde mansgris.

Alla problem, inklusive det att vara jagad av en seriemördare, löses enkelt genom att hänge sig i vilt sex, allra helst på köksbordet framför öppna fönster för att på så vis kladda karaktärernas frigjordhet i ansiktet på läsaren. Pippas gör det också så frekvent och detaljerat att det för tankarna till den flåshurtiga tantporr med halvnakna omslag som säljs i pocketformat i valfri kiosk.

Om man är en halvdan författare så finns det många smarta sätt att dölja det på. Roberts däremot tycks inte ha någonting emot att visa upp sin bristande berättelseförmåga genom att fylla romanen med ändlöst bladder när grundhistorien inte räcker till. Dialoger menade att vara bitska och samtidshippa låter generande ålderdomliga och Roberts förkärlek till horribla liknelser (i hennes värld är människor späda lotusblommor med exotiska onyxögon) får även den mest härdade att rodna utav skam.

Kan en text vara för enkel för sitt eget bästa? Javisst kan den vara det och här ni beviset. Förföljd av det förflutna kommer att lämna även den mest lata och enkelspåriga läsare med en ihållande ilska över att ha slösat sin tid på sådan sörja. Du kommer känna dig mycket bättre tills mod om du följer mitt råd och ger tusan i denna torftiga skapelse till roman.

__________

Sandra Wallin är manusförfattare och skribent.