Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Cornelis

Distributör: SF
Medverkande: Hans-Erik Dyvik Husby, David Dencik m.fl.
Längd: 97 minuter
Finns på DVD/Bluray från 2011-03-16
Betyg:betyg-3

— — —

Cornelis Vreeswijk var en av vår tids största trubadurer och låtskrivare. Tragiskt nog dog han fattig och utblottad och fick aldrig det erkännande han förtjänade. Nu 23 år efter Cornelis död kommer filmen om hans liv.

De flesta svenskar kan åtminstone nynna på några av Cornelis Vreeswijks låtar. Brev från kolonin eller Felicia adjö känns idag lika genuint svenskt som Kalles Kaviar och dalahästen. Inte riktigt lika många av oss vet att Vreeswijk aldrig blev svensk medborgare. Han lyckades helt enkelt inte övertyga myndigheterna att han behärskade det svenska språket fullt ut. Att Vreeswijk då släppt svensk vispoesi och stått på scen i 20 år var tydligen inte ett godtagbart bevis. På något sätt så summerar denna anekdot Cornelis Vreeswijks liv ganska bra.

Filmen Cornelis inleds i trubadurens barndom i det nazistockuperade Holland. På himlen bullrar svarta stridsflygplan och den unga Cornelis får lämna moderns trygga famn för en påtvingad sjukhusvistelse. Denna traumatiska upplevelse fungerar som ett motiv till att pojken formas till den plågade poet han sedan blev. Till tonerna av sin egen musik får vi sedan följa Cornelis (Hans-Erik Dyvik Husby) genom livet. Till en början är det en man fylld med passion och stolthet men som också har stora svårigheter att finna sin plats i samhället. Allt förändras när Cornelis träffar på trubaduren Fred Åkerström (David Dencik). Först är tanken att Cornelis ska fungera som Åkerströms textförfattare men skivbolaget inser snabbt hans potential och musikkarriären får en raketstart.

Livet går sedan vidare. Trots Cornelis framgångar som artist så får han ingen ro. Han får barn men driver sitt äktenskap i botten. Han turnerar och spelar in skivor men åker även fast för rattfylla och hamnar bakom lås och bom. Han är varm och kärleksfull men kan också plötsligt bli paranoid och aggressiv. Sin ångest medicinerar Cornelis med piller och alkohol vilket leder till att han stöter bort de som står honom nära. Kort och gott så är det en ganska traditionell historia om en plågad konstnär. Det som gör filmen speciell är Vreeswijks musik som hela tiden fördjupar de scener vi får se. Genom sin vackert tonsatta prosa öppnar han porten till sin själ och visar oss att där går glädjen och sorgen hand i hand.

Som film står sig Cornelis ganska bra. Även om jag gärna sett handlingen gå in något djupare i trubadurens liv blir det aldrig ytligt. Kanske är det av respekt till de nu levande som vissa delar av Cornelis liv endast berörs flyktigt, eller så tyckte filmens regissör Amir Chamdin att musiken berättar tillräckligt starkt klarspråk för att vi själva ska kunna sätta ihop bitarna. Chamdin gör förövrigt ett bra jobb och speciellt filmens bildkomposition imponerar. Att hitta någon som både kunde sjunga samt fysiskt likna den kraftige Vreeswijk kan heller inte varit speciellt lätt. Uppgiften gick till den norske sångaren Hans-Erik Dyvik Husby, kanske mest känd som ledargestalt i norska rockgruppen Turbonegro. Även om Husbys accent ibland förråder honom så gör han ett träffsäkert Vreeswijk -porträtt. Absolut bäst blir det när David Dencik dyker upp som den ständigt onyktre Fred Åkerström. Denick är en av Sveriges bästa skådespelare och hans scener med Husby ger helt klart mersmak. Kanske skulle Dencik ha kunnat få mer utrymme men man får heller inte glömma att det är Cornelis historia som berättas här, inte Åkerströms.

Sammanfattningsvis kan man säga att Cornelisär en mycket stilig och klart godkänd hyllning till vår tids kanske största vispoet. Cornelis Vreeswijk klarade att i sina texter på ett lysande sätt fånga den svenska folksjälen. Trots detta blev han under sin livstid aldrig speciellt erkänd, inte ens svensk medborgare. Även om filmen skulle ha tjänat på att vara lite mer djupgående så får han här åtminstone viss upprättelse. Det kanske inte rör sig om något mästerverk men Cornelis är ändå riktigt sevärd, om inte annat för den fantastiska filmmusiken.

— — —

Kristoffer Pettersson ingår i Kulturdelens redaktion.