Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Between 2 Fires

Distributör: SF

Regissör: Agnieszka Lukasiak

Skådespelare: Magdalena Poplawska, Simon Kassianides, Kamila Nowysz m.fl

Längd: 130 minuter

Finns på svensk DVD sedan 2011-09-07

— — —

Filmer som utspelar sig i Sverige verkar på sistone ha haft väldigt få miljöer att välja mellan. Det verkar stundtals som att det enda Sverige består av är midsommarfirande i skärgårdsmiljö, eller småstäder dit människor kan återvända efter att ha bott i storstaden en tid. Självfallet är detta en del av den svenska vardagen, och många människor känner säkerligen igen sig. Men vart finns de filmer som berättar om den vardag som vi kanske helst blundar för, eller kanske inte ens tänker på finns? Between 2 Fires är en hjärtgripande berättelse om en mor och dotter som tvingas uppleva något ingen borde behöva stå ut med.

Marta bor i Vitryssland tillsammans med sin dotter Ania hos en man hon inte älskar. När mannen sedan säljer hennes dotter till barnprostitution så flyr de båda till Sverige, med vetskap om att de aldrig kan återvända till sitt hem igen. Väl framme i Kiruna placeras de båda på en flyktingförläggning, där de får dela rum med Anissa, som flytt från Jordan. Trots den otroliga osäkerhet Marta känner i den nya och skrämmande miljön lyckas hon efter en tid lära känna Ali, en man med ett mystiskt förflutet. Tillsammans försöker de finna lyckan i en mardrömslik miljö, där varje ny dag bär med sig risken att bli hemskickad till en säker död. Men om den dagen skulle komma då det beslutet fattas, hur mycket är Marta egentligen villig att offra för sin egen och sin dotters säkerhet?

Between 2 Fires av Agnieszka Lukasiak är en utan tvekan en av de starkaste filmerna från 2010, och är en otroligt stark spelfilmsdebut av denna regissör. Med en viktig berättelse om en mardrömslik tillvaro som är många människors vardag, är det en skam att filmer som denna inte lockar så stor publik som de faktiskt förtjänar. Lukasiak, som även skrev manuset till filmen, är kanske mest känd för sina dokumentärer, där den kritikerrosade Bortglömda kan lyftas fram som exempel. I denna speglades vardagen för två unga flickor som flyr från Polen för att försöka finna jobb i Warszawa, så att de och deras familjer kan överleva. Between 2 Fires känns som en naturlig förlängning av detta verk, och spinner vidare på frågan ”vad är du villig att göra för att överleva?”.

Det ska redan från börjas säga att Between 2 Fires är en väldigt tung film. Den känsla av oro och fullständig ovisshet om framtiden som genomsyrar filmen skapar en tryckande känsla av obehag, inte bara för filmens protagonister, utan dess publik likaså. Även om Marta och Ania upplever små stunder av vad som verkar vara verklig lycka, så finns alltid den där gnagande oron med i bilden. Dess förmåga att förmedla dessa känslor är filmens största styrka, och kan leda till ett bryskt uppvaknande hos många.  Filmen har dessutom ett riktigt genomtänkt utseende, där man låtit färger tala sitt eget språk för att förmedla känslor till åskådaren. Norra Sveriges karga och ödsliga snötäckta landskap är dessutom en stundtals smärtsamt välfungerande metafor för det vakuum av ovisshet Marta och Ania upplever under sin tid i Sverige.

Filmer som har ett för regissören viktigt budskap kan ibland ha svårt hålla sig från att bli alldeles för övertydliga i sättet detta presenteras på. Between 2 Fires lyckas dock med sin balansgång riktigt bra, och lyckas kritisera hanteringen av asylsökande invandrare utan att man för den delen gjort vissa karaktärer till karikatyrer. Johann Neumann, som spelar rollen som Marta och Anias advokat, kan tillsammans med övrig personal på flyktingförläggningen stundtals upplevas som distanserad och likgiltig över familjens öde. Detta gör dock inte att de upplevs som onyanserade eller endimensionella. Snarare kan man uppleva det som en form av hopplöshet även från deras sida av situationen. Det som gör att den här berättelsen får en sådan kraft är just att karaktärerna är så pass lågmälda och aldrig känns överdrivet vridna för att påvisa någon specifik detalj eller känsla. De känns helt enkelt som riktiga människor, vilket gör berättelsen så otroligt mycket mer skrämmande.

Filmens kanske största överraskning finner man i den för Sverige någorlunda okända skådespelerskan Magdalena Poplawska som spelar huvudrollen som Marta. Det var länge sedan man såg ett så kompetent porträtterande av känslor som Poplawska levererar. Between 2 Fires är en väldigt rå film, och de nakna känslor som visas upp träffar åskådaren som käftsmällar i vissa scener. Rädsla och panik hanteras lika väl som de få stunder av ren och skär lycka karaktärerna får uppleva. Att det sedan känns som att det finns en genuin kemi mellan Marta och Ali, spelad av Simon Kassianides, i såväl konversationer som sexscener gör att det är väldigt lätt att engagera sig i dessa karaktärer.

Between 2 Fires kommer att lämna dig med en känsla inte helt olik att ha blivit slagen i magen. All luft verkar försvinna ur kroppen, och man kan inte göra annat än att insupa den kalla och svårsvalda berättelsen om dessa människors livsöden. Det är beska droppar publiken tvingas ta under filmens gång, men det hela leder fram till en fantastiskt emotionell filmupplevelse. Med lysande skådespeleri som klockrent porträtterar ångest, rädsla och total uppgivenhet är detta en film som inte kommer att lämna någon oberörd.

— — —