Hem » Recension, Skivor » CD: Ärkaminne av Erkki-Sven Tüür

CD: Ärkaminne av Erkki-Sven Tüür

Erkki-Sven Tüür: Ärkaminne; The Wanderer’s Evening Song; Insula deserta (Ondine /Naxos). Speltid: 64´33.

Estonian Philharmonic Chamber Choir, Sinfonietta Riga, Daniel Reuss (dirigent)

Av de tre verken på denna cd är det ett som står ut som det mest intressanta: Insula deserta (1989) för stråkorkester. På andra plats placerar jag The Wanderer’s Evening Song (2001) för blandad kör a cappella och på tredje Ärkaminne (”Uppvaknande”, 2011) för blandad kör och kammarorkester. Samtliga har skrivits av den estniske tonsättaren Erkki-Sven Tüür. Min gradering innebär att ju äldre och kortare verket är desto bättre är det. Det låter ju inte så uppmuntrande. Men Tüür är en lite ojämn tonsättare med såväl riktigt bra verk som lite tråkigare i bagaget – och man skall inte ta det som att han rent allmänt blivit sämre med åren.

Ärkaminne bygger på dikter av Tüürs generationskamrat Doris Kareva (som f.ö. finns översatt till svenska med volymen Tidens gestalt) medan Vandrarens aftonsång har hämtat sina texter från den äldre Ernst Ennos poesi. Det finns en stor folklig körtradition i Estland, och det var ingen slump att frigörelsen från Sovjetunionen kom att kallas den sjungande revolutionen. Så det är väl inte heller märkligt att körmusiken satt djupa avtryck i landets konstmusik. Tüür kan luta sig mot exempelvis Veljo Tormis och Lepo Sumera (i mindre grad Arvo Pärt), men jag saknar i Ärkaminne något som får musiken att bränna till och bli riktigt angelägen. Vandrarens aftonsång är mer spännande och rymmer mycket vackra avsnitt – men det är trots allt Insula deserta som jag speciellt fastnar för på denna cd.

__________