Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: Laputa- Slottet i himlen

Distributör: Pan Vision
Regi: Hayao Miyazaki
Röstskådespelare: Mayumi Tanaka, Keiko Yokozawa, Minori Terada m.fl.
Längd: 124 minuter
Finns på svensk DVD och Bluray sedan 2012-03-07
— — —

Tack vare Spirited Aways internationella genombrott för drygt tio år sedan, så har många svenskar fått upp ögonen för Studio Ghibli och Hayao Miyazakis fantastiska och färggranna värld av filmer. 15 år innan Spirited Away släppte studion Laputa- Slottet i himlen, som nu äntligen har släppts i en högupplöst utgåva i Sverige. Frågan är om filmen fortfarande hållet måttet idag, 26 år efter att den först såg dagens ljus?

Den föräldralösa pojken Pazu jobbar i en gruva i en liten stad i bergen, men plötsligt en natt får han se ett mystiskt ljussken fallandes från himlen. Utan att ha en aning om vad han kan tänkas finna börjar han jaga efter det blå ljuset. Döm om hans förvåning när han får se att ljuset kommer från en ung flicka i hans egen ålder! Han lyckas nå fram till henne just innan hon landar, och bestämmer sig för att ta med sig henne hem. Flickan berättar att hon heter Sheeta, och att hon också är föräldralös precis som Pazu.  Allt som hon har kvar från sina föräldrar är en mystisk medaljong, den samma som till synes räddade hennes liv natten innan hon föll till backen med sitt blåa sken. Det visar sig dock snart att det inte bara är Pazu som är fascinerad över smycket, då såväl militärer som luftpirater börjar jaga de båda. Vilka var egentligen Sheetas föräldrar, och vad hade för koppling till det mytomspunna flygande slottet Laputa som militärerna är så fascinerade av? Den mystiska medaljongen verkar vara nyckeln till gåtan, men frågan är om det är våra hjältar eller piraterna och militärerna som kommer att lyckas finna svaret först!

Den som ser Laputa- Slottet i himlen i hopp om att den ska bjuda på samma lekfullhet och färglada livsglädje som till exempel Min granne Totoro eller Spirited Away kommer tyvärr att bli besviken. Filmen utspelar sig nämligen till en stor del i en smutsig pseudo-europeisk gruvstad på landsbygden, och det äventyr som Pazu och Sheeta upplever genomsyras av rätt tunga ämnen, som krig, död och uppoffring. Det hela präglas av en minst sagt allvarligare ton än vad kanske många skulle vänta sig. Detta betyder självfallet inte att filmen skulle vara mindre sevärd dock. Den är lite annorlunda, men den innehåller fortfarande mycket av det som så många älskar i Studio Ghiblis filmer.

Rent visuellt är filmen stundtals riktigt häpnadsväckande, och de handmålade omgivningarna skvallrar om en manisk känsla för detaljer. Trots att filmens första hälft kanske inte har de mest spännande miljöerna, så är det likväl svårt att se sig mätt. Mycket av det ikoniska bildspråk som studion blivit känd för återfinns i Laputa- Slottet i himlen, även om detta kanske inte alltid är något positivt. Det är nämligen svårt, med nästan tre decennier av filmer i bakfickan, att inte lägga märke till att många av Miyazakis karaktärer ser väldigt lika ut. Många av filmens sidokaraktärer skulle nämligen kunna vara tvillingar till figurer vi senare sett i till exempel Ponyo och Kikis Expressbud. Detta är självfallet inget stort problem som drar ner filmens helhetsbetyg, men det är nog för att man ska haja till då och då. Tråkigt nog är det dessutom sällan filmen vågar sväva ut när det gäller färgskalan man använder, vilket gör att den framstår som något blek och matt jämfört med studions andra filmer. Det är primärt jordtoner som används, vilket dock faktiskt fungerar väldigt bra till den lite annorlunda stil av historia Miyazakis vill förmedla i den här filmen.

Laputa – Slottet i himlen är en av få animerade filmer som verkligen kan sägas vara tidslös. Tack vare dess universella teman och intriger fungerar den lika bra idag som den gjorde första gången den visades. Den lyckas dessutom slå ett slag för att motbevisa att animerad film enbart skulle vara något för de yngsta. Det fartfyllda äventyret har en väldigt vuxen ton överlag, och stundtals kan den kanske till och med vara lite väl skrämmande för de yngre. Filmens antagonister är nämligen inte av Disneyslaget, utan kan ta till riktigt fasliga metoder för att få igenom sin megalomaniska vilja. Allt våld och all den död som filmen porträtterar kommer nog lämna en hel del med en känsla av melankoli som är svårt att skaka av sig. Våldet är självfallet aldrig grafiskt, men det är ändå svårt att inte bli emotionellt berörd.

Detta gäller tack och lov även filmens mer lättsamma aspekter, som dess humor och romantik. Man har valt att vara väldigt sparsam med filmens komik, för att inte beröva filmen dess allvar, men när det väl används så fungerar det faktiskt väldigt bra. Man har undvikit den inom anime annars rätt så vanliga slapstickkomiken, och spelar istället mer på situationshumor. Inte heller förhållandet mellan Sheeta och Pazu porträtteras alltför intensivt, utan håller sig snarare till barndomens försiktiga och trevande känslor.

I en animerad film så är självfallet röstskådespelarna något av det viktigaste. Utan kompetenta aktörer så vore det svårt att sälja karaktärernas motivation, hur välanimerade de än må vara. Som tur är så fungerar samtliga röster väldigt bra, så väl den ursprungliga japanska ensemblen som den svenska överdubbningen. Det hade dock inte skadat om man hade kunnat inkludera den engelska dubbningen, då Mark Hamill i rollen som skurken Muska bjuder på ett riktigt mästerligt framträdande.

Även om den kanske inte hör till Studio Ghibli och Hayao Miyazakis bästa filmer, så finns det ändå mycket att hämta i Laputa- Slottet i himlen. Den något mer verklighetsförankrade handlingen gör förvisso att åskådaren inte får uppleva samma grandiosa och nästan magiska stämning som annars är så vanlig i bolagets filmer, men det gör samtidigt även att det är betydligt lättare att identifiera sig med karaktärerna och verkligen engagera sig i deras livsöden. Med en otrolig detaljfylld värld som målats upp med de enklaste av färger, så har man skapat en saga om mänsklighetens koppling till naturen, till livet och till döden. Laputa- Slottet i himlen förblir lika sevärd idag som för 26 år sedan.

— — —