Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Ögonvittnet

Regi: Peter Yates

Manus: Steve Tesich

Medverkande: Sigourney Weaver, William Hurt, James Woods, Christopher Plummer, Morgan Freeman.

Längd: 98 min.

Ute nu på svensk DVD

– – –

Vietnamveteranen Daryll (William Hurt) jobbar som nattstädare i ett kontorskomplex på Manhattan. Hans bror (James Woods) jobbar också där men får sparken då en av husets gäster, Mr Long, menar att Woods varit otrevlig mot honom. Dagen efter när Daryll är på väg hem hör han ett konstigt ljud från Longs kontor och när han beger sig dit finner han honom med halsen avskuren. TV-reportern Tony (Sigourney Weaver) kommer dit för att undersöka mordet, och då Daryll har en crush på Tony utger han sig för att veta mer än vad han egentligen gör. Samtidigt är mördaren hack i häl…

Ögonvittnet är regisserad av välrenommerade Peter Yates känd bland annat för Bullit med Steve McQueen. Därtill är manuset skrivet av SteveTesich som även skrev storfilmen Fyra Vänner. Filmen är utsökt fotograferad och man tar verkligen fasta på de visuella egenskaperna i Manhattan-miljöerna. Hurt och Weaver är klart godkända i sina roller. Imponerar mest gör dock James Woods som är suverän som psykiskt skadad Vietnamveteran som lever som småfifflare i New Yorks undre värld, samtidigt som han försöker ordna upp det för sig själv och brodern Daryll. Han spelar på det där intensiva och nerviga sättet, alltid rapp i käften, som bara han kan göra.

Men trots två tungviktare till upphovsmän är Ögonvittnet som thriller sedd en misslyckad sådan. Filmen ägnar sig åt så många sidostorys och bikaraktärer att man snart har glömt själva mordintrigen. Istället koncentrerar sig Yates bland annat på att skildra relationen mellan protagonistens föräldrar, vilket är malplacerat och utan fördjupning. Så fort intrigen tar fart och spänningen trissas upp klipper filmen till något annat. Det blir allt för rörigt när filmen pendlar mellan kuslig thriller och relationsdrama. Filmens final är dock en mycket suggestiv sådan, tråkigt bara att helheten inte håller samma klass.

Ögonvittnet känns som en bortglömd thriller, och kanske har det sina enkla förklaringar Men den som är svag för 80-tals deckare gillar nog även denna, det finns trots allt sämre filmer i genren. Se den för James Woods kvalitetsprestation om inte annat!

– – –

Erik Göthlin filmvetare och frilansskribent