Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: The Trouble with Bliss

Regissör: Michael Knowles
Medverkande: Michael C. Hall, Peter Fonda, Brie Larson, Lucy Liu m.fl.
Längd: 102 minuter
Finns på svensk DVD sedan 2012-05-23

— — —

Morris Bliss, spelad Michael C. Hall, är en man som helt saknar framtidsutsikter.

Han dagdrömmer ofta om de platser i världen han skulle vilja besöka, platser han enbart läst om i böcker.  Tyvärr förblir hans fantasier just dagdrömmar, då Morris är hopplöst fast i vardagens slentrian. Han saknar jobb, han bor hemma hos sin gamla far och är ständigt pank. Men när han påbörjar ett förhållande med den 17 år yngre Stephanie, spelad av Brie Larson, påbörjar han omedvetet en resa mot en självrealisation. Han inser snart Stephanie är dotter till Steven, en gammal vän från high school, och han inser att hans livssituation inte längre är hållbar. Men hur ska han ta tag i sitt liv utan att såra Stephanie, och utan att hennes far får veta något?

På pappret ser Michael Knowles filmatisering av Douglas Lights smått excentriska bok ut som ett vinnande koncept, och hela berättelsen om den tafatta unga mannen som försöker finna mening i sitt liv andas nästan lite Woody Allen. Tyvärr saknar dock Knowles den finess som hade behövts för att göra denna planlösa och snubblande berättelse vidare emotionellt engagerande för åskådaren, och det hela förvandlas istället till en desperat jakt efter något av intresse för publiken att hålla fast vid. Tyvärr gör den annars så karismatiske Michael C. Hall ett lite för bra jobb att spela den ointressante och ointresserade John Morris, vilket sannerligen inte hjälper filmens redan tama underhållningsvärde.

Det kommer kanske inte som någon chock att Douglas Lights minst sagt särskilda sätt att uttrycka sig skulle visa sig vara svårt att fånga på film, men i Knowles tappning har berättelsen helt förlorat den smarta udd och tyngd som gjorde Lights roman så uppskattad. Tack vare det udda valet att tona ner några av de viktigare delarna ur berättelsen framstår The Trouble with Bliss mest som en väldigt grå upplevelse, som helt saknar egentliga toppar eller dalar.

Berättelser om inre mognad och realisation är knappast något nytt under solen, och har med åren gjorts till något av en egen konstform. Tyvärr verkar inte Knowles helt bekväm med denna stil av berättande, då The Trouble with Bliss största problem framförallt ligger i dess totala brist på struktur.  Det finns inget klart driv i filmens narrativ som för handlingen framåt, utan saker verkar mest ske som av en slump och saknar allt som oftast relevans för berättelsen som helhet. Visst finns det en del att finna i de många farsartade situationerna som radas upp, samt de många tafatta situationerna mellan Morris och Steven, men det finns aldrig någon riktigt tyngd bakom dessa handlingar.

The Trouble with Bliss är en film som, precis som dess protagonist, helt verkar sakna ett klart mål. Dess porträttering av den velige och tafatta Morris färgar till sist av sig på filmen som helhet, vilket leder till att dess handling mest trampar vatten under merparten av dess speltid. I händerna på en mer kompentent regissör kunde kanske dess klumpiga och stapplande framförande ha kallats charmigt, men framstår nu istället mest som amatörmässigt. Knowles dramakomedi lär förvisso sin publik att ta tillvaro på den korta tid vi alla får på jorden, men tyvärr understryker detta bara faktumet att sagda publik nog kunde spendera sin tid på ett betydligt bättre sätt än att se The Trouble with Bliss.

— — —