Hem » Film, Recension » DVD: Sherlock Hund

Distributör: Studio S
Regissör: Hayo Miyazaki, Kyosuke Mikuriya m.fl.
Röstskådespelare: Taichirō Hirokawa, Kousei Tomita, Chikao Ôtsuka m.fl.
Längd: 637 minuter
Finns på svensk DVD sedan 2012-09-19

— — —

Hayao Miyazaki är ett namn som de flesta här i Sverige nog förknippar med Studio Ghibli, animeringsstudion som bland annat gav oss de sagolika äventyren Spirited Away och Det levande slottet. Man skulle kanske till och med kunna gå så långt att säga att det var denna prisvinnande kombination av visioner och talang som på allvar öppnade upp västvärldens ögon för Japans rika utbud av animerade filmer. Men långt innan Miyazaki slog sina påsar ihop med animeringsstudion låg han bakom en rad andra serier och filmer i hemlandet. En av de kanske mest kända produktionerna från Miyazakis tidiga karriär var det ambitiösa projektet att animera en barnvänlig återberättelse av mästerdetektiven Sherlock Holmes största äventyr. Sherlock Hund, som serien kom att kallas, ståtar förvisso med många av de frön som skulle leda till regissörens blomstrande karriär, men håller den mysterielösande jyckens äventyr verkligen upp än idag?

I det viktorianska England har brottsligheten ökat alarmerande på sistone, och ingen verkar överlista den sluge syndikatledaren Moriarty. Men det finns någon som den onde professorn inte räknat med, nämligen Sherlock Hund! Tillsammans med sin nyfunne vän Watson ger han sig ut på ett personligt korståg för att rädda Englands alla skatter och hemligheter från att falla i orätta händer!

Det kanske mest överraskande med serien Sherlock Hund är faktumet att man lagt ner rätt stor möda på att basera seriens avsnitt på mer eller mindre berömda kapitel ur sir Arthur Conan Doyles berättelser om mästerdetektiven. Då avsnitten inte varar längre än 24 minuter är det alltså inget mindre än en monumental utmaning som seriens manusförfattare tagit sig an. Betydligt lättare hade kanske varit att skriva en helt fristående berättelse, istället för att som här ge sig på att adaptera hundratals sidor per episod. Den starkt begränsande tiden har förstås lett till att man fått ta sig en hel del kreativa inslag med handlingen, men när seriens idéer faktiskt fungerar så är resultatet verkligen genuint underhållande. Mysterierna har här blivit gravt förenklade i de flesta fall, och Sherlock löser oftast fallen med vanligt bondförnuft snarare än att intrikat följa ledtrådar och spår. Detta är självfallet något som kommer sticka i ögonen hos en del Sherlock Holmes-purister, men det är en riktigt smart devis för att få den yngre publiken att känna sig delaktig och engagerad i avsnittens intriger. En stor charm ligger sedan i att se alla de smått bisarra utsvävningarna från källmaterialet man lyckats klämma in i serien. Vad sägs till exempel om att Moriarty nu är en galen uppfinnare, som verkar besitta förmågan att dra fram den ena steampunkinspirerade maskinen ur sin bakficka efter den andra? Trots alla dessa ändringar, så är serien dock värd en applåd för att man åtminstone försökt hålla sig till de olika berättelsernas generella intriger. Denna udda blandning av klassiskt detektivarbete och vansinniga maskiner står inte alltid på helt stadiga ben, men under de många avsnitt där man lyckats få till balansen just rätt är det en riktig upplevelse för såväl unga som de lite äldre.

Något som dock kanske sätter stopp för den yngre publiken är att man trots DVD-släppets svenska titel inte har inkluderat den svenska dubb som serien sändes med på Filmnet.  Men det som förstås är till förlust för barnen, är dock en riktig skattgömma för fans Hayao Miyazakis arbete! Länge har man här i väst nämligen bara kunnat finna serien med en inte alltför exalterande engelsk dubbning. Sherlock Hund presenterar istället hela serien i dess originalformat med alla de japanska röstskådespelarna. Medan vissa röster kanske blir lite jobbiga att lyssna på efter några avsnitt, så går det inte att förneka att serien verkligen var menat att avnjutas på japanska. Taichirō Hirokawa (som medverkat ibland annat den japanska Mumin-serien från 1969) huvudrollen Sherlock Hund en sofistikerad och världsvan framställning som helt saknades i den engelska och svenska dubbningen.

Medan språkbarriären lite klumpigt hindrar en stor del av seriens målgrupp från att ta del av de fantasifulla avsnitten, så är serien ett ypperligt tillfälle för lite äldre fans av mästerdetektiven att uppleva en rejäl dos nostalgi. Animationen är minst sagt tidstypisk, och det känns lite som att man har öppnat ett fönster till det förflutna. Tyvärr gör detta fönster även seriens brister väldigt lätta att se. Det kanske allra största framsteget tecknad film har gjort under de snart trettio åren som gått sedan serien först sändes är att man blivit betydligt mer effektiv vad gäller berättartekniker. Sherlock Hund lyckas ibland med konststycket att både kännas stressad och plågsamt långsam. Det finns helt enkelt för mycket dötid i avsnitten som kunde ha fyllts ut med fler intriger eller detaljer ur sir Arthur Conan Doyles älskade verk. Men det serien förlorar på innehåll och strukturering vinner den igen med sin värme och den genuina äventyrslust som genomsyrar produktionen. Medan man ibland kanske kommer att ge ifrån sig ett uppgivet stön över de lite för långa jaktscenerna eller den otroliga inkompetens som Englands poliskår visar upp i serien, så är det samtidigt svårt att inte dra lite på mungipan samtidigt. Med serier som Sherlock Hund i bagaget är det inte konstigt att Hayao Miyazaki skulle komma att bli det hushållsnamn det är idag.

— — —

Johan Axell