Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Matanë Malit med Elina Duni Quartet

CD: Matanë Malit med Elina Duni Quartet

Elina Duni Quartet: Matanë Malit (ECM/Naxos). Speltid: 53’52.
Elina Duni (sång), Colin Vallon (piano), Patrice Moret (kontrabas), Norbert Pfammatter (trummor)

Elina Duni är en albansk sångerska som numera bor i Schweiz. Jag förmodar att det är där hon träffat jazzpianisten Colin Vallon. Han imponerade stort härom året med albumet Rruga (ECM). Nu ingår hans trio (med ny trummis) i vad som blivit Elina Duni Quartet. Om man i Rruga kunde ana Vallons kaukasiska rötter är Dunis albanska fullt synliga – eller snarare hörbara – på denna cd med namnet Matanë Malit (Bortom berget). Hon blandar folksånger och nyskrivet i suggestiva jazzarrangemang med drag av Balkanmusik. Men det är definitivt inte fråga om den brassiga Balkanmusik som man associerar med Goran Bregovic och andra sanslösa ”tuta-och-kör-varianter”. Snarare skulle man kunna jämföra Elina Duni med den serbiska sevdah-sångerskan Amira eller, ännu hellre, med grekiska Savina Yannatou.

Elina Duni vid en konsert förra året i schweiziska Wil (St. Gallen). I bakgrunden basisten Patrice Moret.

Sångerna är lyriska och lågmälda, fulla av längtan och sorg och olycklig kärlek – men också av skönhet och hopp. Duni har en mycket vacker röst som gjord för detta gränsland mellan folkvisa och jazz: viskande och spröd, mjukt nynnande, men också med en bärighet som tillåter glidflykt bland molnen. Och Colin Vallon, Patrice Moret (bas) och Norbert Pfammatter (trummor) möter upp med ett klangligt raffinemang som imponerar, diskret men rikt varierat och personligt. Ja, trion är så bra att den borde ha lyfts fram ännu bättre. Nu är den något underbalanserad vilket också medför att den konstant spännande dialogen med Elina Dunis sång inte fullt ut kommer till sin rätt. Men det är ändå en mindre anmärkning till ett befriande vackert album.

__________