Open Art i Örebro: Roadsworth/Peter Gibson från Montreal
Helgesson torsdag, juni 6th, 2013Med tanke på att han håller på att måla på baksidan av fd Konsumhuset, byggt i funkisstil vid Stortorget 1938, så frågar jag honom något skämtsamt, om han målar i funktionalistisk stil. ”På sätt och vis” svarar han och ler lite klurigt.
Roadsworth/Peter Gibson från Montreal i Kanada har tidigare framförallt målat på gatornas asfalt och gjort det både underfundigt och smart.
Denna konstnär kunde vi bekanta oss med i en dokumentär Gatukonstnären Roadsworth (eng. titel ”Roadsworth: Crossing the line”) som visades i K Special på SVT i november 2010.
Citat SVT: ”Peter Gibson, leker med övergångsställen och körriktningsvisare – ja, hela etablissemangets semiotik på Montreals gator. Hemma i Kanada har han blivit både arresterad och bötfälld, men i utlandet hyllas han av gallerister och kritiker. Roadsworths konst ställer den eviga frågan om vem som äger det offentliga rummet”.
Jag vill här inflika att numera är han rätt omtyckt av både allmänhet och myndigheter i Kanada för sin ”gatupoesi”. Han har anlitats av kommunen för utsmyckningar.
Det hela började hösten 2001. Sent på natten och i gryningen skred han till verket med sprayburkar, färg och schabloner för att måla på asfalt. Han ville föra in ett element av överraskning i en så välbekant symbolvärd som gatans med övergångsställen och trafikskyltar. En utgångspunkt för hans aktivitet var bilismens dominans och en önskan om fler cykelvägar i staden. En del målningar var så väl inpassade i gatans mönster och formspråk att de uppfattades som officiella. Andra var större och mer överraskande som övergångsställen målade som fiskskelett och mönstret av en skosula över breda gator. Uppfinningsrikedomen och fantasin var stor när det gällde former, linjer och figurer.
Ett av hans senaste (2012) och mest omfattande verk, tillsammans med Brian Armstrong, är en gigantisk installation, Fragile, i Montreals Eaton Mall där köpcentret har förvandlats till ett estetiskt ekosystem byggt av kasserade föremål från gallerians soptunnor.
Efter vistelsen i Örebro reser han tillbaka till Montreal där han har fru och två barn. Därefter väntar inbjudningar från San Francisco och Santiago i Chile.
—
Text: Bo Helgesson
Bilder: Bo Helgesson och Roadsworth