Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD & Blu-ray: Snitch

Distributör: Noble
Regi: Ric Roman Waugh
Skådespelare: Dwayne Johnson, Jon Bernthal, Susan Sarandon, Nadine Velazquez, Harold Perrineau, Barry Pepper, Benjamin Bratt.
Längd: 1 tim 53 min
Betyg: betyg-3.5

— — —

Snitch DVDNär John Matthews son blir syndabock i en droghärva så gör han en deal med åklagarmyndigheten. Om Matthews lyckas infiltrera och lägga fram bevis mot någon större knarkhandlare så ska sonens straff kraftigt reduceras. Eftersom Matthews äger ett åkeri så ser den undre världen en möjlig mula i Matthews till sina knarktransporter. Via en tidigare narkotikadömd anställd på åkeriet så blir han presenterad för en lokal knarkhandlare, men snart har betydligt större fiskar fått upp ögonen för Matthews och hans åkeri.

Den gamle Wrestlaren Dwayne ”The Rock” Johnson är egentligen mest en stor klump och absolut inte någon bra skådespelare. Detta hindrar dock inte honom för att passa in ganska bra i rollen som den naive, men godhjärtade, Matthews. Istället för storskaliga actionscener har regissören Ric Roman Waugh (som senast gjorde den stenhårda fängelsethrillern Felon) dessutom fokuserat på de mänskliga relationerna, och speciellt de mellan far och son. Något som fungerar förvånansvärt bra även om det blir lite väl sentimentalt på sina ställen.

Snitch är en brutal men även en ganska varm historia om en ensam man med oddsen mot sig.  Den lyckas också hålla sig på en skitig gräsrotsnivå och blir aldrig allt för teatralisk och orealistisk. Filmen innehåller även mycket bra birollsinsatser av Jon Bernthal, Benjamin Bratt, och Barry Pepper. Snich är ett bra val om du är ute efter en hård thriller i narkotikavärldens dystra landskap.

— — —

Kristoffer Pettersson