Hem » Recension, Skivor » CD: Trinity – en intressant treenighet som släpper ny platta

Jazz
Trinity
Karl Olandersson, trumpet
Andreas Hellkvist, hammond B3
Ali Djeridi, trummor
betyg-3

Three är trion Trinity:s tredje platta (många syftningar på siffran 3). En trio som etiketteras som ett gäng som spelar orgeljazz,någon som givetvis stämmer då Andreas Hellkvists hammond B3 (se där, en trea igen) står för mycket av musiken. Ändå vill jag ge trumpetaren Karl Olandersson lite extrautrymme.  Denne relativt unge trumpetare har jag personligen följt i tiotalet år och därmed fått uppleva hans utveckling. Idag en fullfjädrad, oerhört ambitiös och kompetent musikant med driven känsla och enorm fantasi som trollbinder en kunnig publik, som här på Karlskoga jazzklubb. Karl gör bort emot 200 spelningar om året i kanske tio olika konstellationer. Imponerande!

Plattan innehåller ett mixat innehåll. Allt från Gehrswin till Lennon/McCartney. Huvuddelen är traditionella standards, med undantag för några egna kompositioner. Amerikanska sångboken är något vi är uppväxta med säger alla tre och tycker inte det är något problem att lira dessa melodier om igen. Ett verkligt bra arrangemang kan vara lika spännande som en nyskriven låt, tycker killarna i Trinity och visst kan man väl hålla med om det, även om jag personligen tycker man är alldeles för försiktiga med att producera nytt. Här finns ändå några guldkorn. Exempelvis en riktig rökarversion av Errol Garners Misty, samt en komposition av trummisen Ali Djeridi kallad Johanna. En vacker, vemodig och stämningsfull låt där samtliga visar sin känsla. Ali är den där jazztrummisen som verkligen spelar trummor och inte bara slår. Andreas Hellkvist är brilliant bakom som Hammond B3:a, både flyhänt och flyfotad och samtidigt begåvad med sinne för den där viktiga avvägningen mellan virtuos teknik och inre, äkta känsla.
Sista låten är Barbro Hörbergs Med ögon känsliga för grönt. En avslutning som smeker som en ljum sommarvind som påverkar både kropp och själ. Ett sådan där låt som ger musiken något trolskt, som  fyller upp, smeker och läker. Det upplevs bara någon gång ibland. Då tiden stannar upp och magi skapas för några mycket korta ögonblick.
Officiell releasekonsert den 10 mars på Underbara Bar i Stockholm

___

Björn Reimers, ingår i Kulturdelens redaktion