Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Körmusik av Gavin Bryars

CD: Körmusik av Gavin Bryars

Gavin Bryars: The Fifth Century for Choir and saxophone quartet; Two Love Songs for female choir a capella (ECM/Naxos). Speltid: 52‘40.
PRISM Quartet, The Crossing, Donald Nally (dirigent)

Gavin Bryars fick sitt genombrott 1972 när hans mycket suggestiva The Sinking of the Titanic (som skrevs 1969) uruppfördes. Det repetitiva draget i verket tog han ett steg längre med Jesus Blood Never Failed Me Yet (1972) där just denna fras ur en frälsningssång, här sjungen av en uteliggare, ligger som en enveten loop genom hela verket. Dragningen åt det meditativa finns även i den romantiska cellokonserten Farewell to Philosophy och pianokonserten The Solway Canal. Det kan vara en balansgång mellan det suggestiva och det lite tråkiga, där nog åtminstone pianokonserten kan representera det senare.

Nu är det dags för ett album med musik för damkör. I The Fifth Century, med texter av en engelsk 1600-talsteolog och mystiker, förekommer också en saxofonkvartett, medan Two Love Songs sjungs a capella. Man kanske kan tänka sig att Bryars inspirerats av intresset för Hildegard av Bingens musik från 1100-talet men också av samarbetet mellan The Hilliard Ensemble och saxofonisten Jan Garbarek. Men där Garbarek är en ensam jaktfalk i skyn är Bryars kvartett tätt sammanvävd med kören.

En tonsättare som man inte kan undvika att nämna i sammanhanget är annars Arvo Pärt. Älskar man Pärt är chanserna stora att man kommer att tycka om den här cd:n. Tål man inte Pärt är risken stor att man inte heller står ut med dessa verk av Bryars. Musiken är rakt igenom meditativ och skönklingande, och dess verkan är nog i hög grad beroende av om den slår an en ton hos lyssnaren eller inte. I så fall kan man försjunka i klangerna och så att säga sväva i evigheten och oändligheten; annars lär man finna det hela tämligen sömngivande. Responsen kan säkert variera från gång till gång hos en och samma lyssnare.

__________