Hem » Bokhyllan, Facklitteratur, Recension » Konst: Einar Persson grafik

Konst: Einar Persson grafik

Einar Persson grafik

Thomas Kellerth, Stefan Nilson, Dan Lekberg, Lars Nyberg

Eget förlag. 120 sid. Just utkommen

 

En kulturgärning, så beskriver Thomas Kellerth själv sin bok. Ingen falsk blygsamhet där inte, men så har han också rätt. Som efter en lång väntan på rätt nobelpristagare kommer nu en ordentlig bok om konstnären Einar Persson – äntligen!

Kellerth har tillsammans med Dan Lekberg, Lars Nyberg och Stefan Nilson helt ideellt skapat en vacker bok som tar upp Einar Perssons grafiska konst. Boken har delvis karaktären av en verkskatalog. 170 bilder är tryckta i den. Det är många men ändå bara en liten del av de kanske 500 grafiska blad som Einar Persson producerade. Och då är ändå inga av hans målningar och endast någon enda teckning, med i boken.

Thomas Kellerth hävdar att ”Einar Persson var en av 1900-talets främsta svenska koppargrafiker”. Jag är benägen att hålla med. Han kan gott nämnas tillsammans med Falugrafikerna, Axel Fridell och många andra. Men frågan om varför han är jämförelsevis okänd återstår ändå att besvara. Hans karriär är ganska lik andra svenska grafiker från samma generation. Han deltog i en rad viktiga grafikutställningar och är omnämnd i den relevanta litteraturen, även om denna bok är den första större presentationen av hans grafik. En av bokens författare, Stefan Nilson, försöker svara på denna fråga:

”Min känsla är att orsaken till denna möjliga tillbakadragenhet beror på att han främst var intresserad av den konstnärliga processen, bildtransformationen, alltså att överföra det sedda. Han ville ständigt nå känslan när världen avtecknade sig genom hans hand.”

Själv tänker jag att hans val att leva i den lilla staden Karlskoga kanske dömde ut honom som provinsiell.

Victoria station

Men provinsiell var Einar Persson verkligen inte. Han experimenterar och tänjer sitt mediums gränser till ytterlighet. Hans grafiska produktion innehåller många internationella influenser. Motiven är hämtade från hemmaplan men också från London, Paris, Spanien och andra ställen i världen dit han reste.

Dan Lekberg, en annan av bokens författare – själv grafiker bosatt i Karlskogaområdet, försöker beskriva Einar Perssons grafiska särart. Han skriver:

”Einar Perssons grafik är så gott som uteslutande torrnålsgravyrer, hård- och mjukgrundsetsningar eller akvatintetsningar. Ofta har han använt sockerakvatint, kanske för att betona det måleriska. […] Kännetecknande för hans grafik vid den här tidpunkten är de hårt bearbetade plåtarna med långa bitningar i syran som resulterade i reliefverkan och djup svärta. Akvatinten är grov och expressiv, ett exempel på Jürgen von Konows påstående att akvatint uttrycker sig i ytor. Det var år av experiment, där gärna olika grafiska tekniker blandades och samverkade, och upplagan inte så sällan stannade vid ett enda exemplar.”

Stilleben 1957

Inom det smala området svartvit koppargrafik var Einar Persson mycket mångsidig. Som ett särskilt drag skulle jag vilja lägga till de udda formaten. Stefan Nilson skriver:

”De pendlar från meterbreda exposéer till rangligt smala bildytor på högkant, som om varje remsa av kopparplåt, oavsett storlek, bär på en gränslös möjlighet.”

Boken är vackert utformad med ett kongenialt format. Helt behövlig för att befordra kunskapen om Einar Persson. Tack Thomas Kellerth.

Peter Ekström tillhör Kulturdelens redaktion

Share

Lämna ett svar

Okonstmuseet

  • Veikko Aaltona – hötorgskonstens kung

    Äntligen! Långt efter att jag egentligen slutat samla på okonst […]

    Share
  • Merchandise

    Merchandise är ett engelskt ord som rätt och slätt betyder […]

    Share
  • Troféer och priser

    Troféer och priser har funnits länge. De är symboler för […]

    Share
  • Mat

    Alla livsmedel används inte till att äta. Det finns mat […]

    Share
  • Djurdelar

    Det förekommer djurdelar inom konsten. Det är inte bara Damien […]

    Share

Blå Kalender

Kulturbloggen

© 2021 Kulturdelen. All Rights Reserved. Logga in - Designed, developed and maintained by TypeTree