Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Pianomusik av Grażyna Bacewicz

CD: Pianomusik av Grażyna Bacewicz

Grażyna Bacewicz: Piano Works: Concert Krakowiak; Ten Concert Etudes, Two Etudes on Double Notes; Piano Sonata No. 1; Piano Sonata No. 2 (Ondine/Naxos). Speltid: 71’24.

Peter Jablonski (piano)

Att Grażyna Bacewicz (1909–1969) kommit att uppmärksammas allt mer under senare år är inte mer än rätt. Vi har sålunda fått utmärkta inspelningar av hennes stråkkvartetter (Chandos och Naxos), pianokvintetter (DG), violinsonater (Chandos; den på Muso är mindre lyckad) och violinkonserter (Chandos). Ofta skrev hon för stråkar, vilket inte är så konstigt då hon också var en framgångsrik violinist. Men faktum är att hon också var en skicklig pianist. Och här har vi nu en cd med hennes pianomusik.

Först tänker jag att det just inte finns något inspelat tidigare, förutom andra pianosonaten med Krystian Zimerman (DG), så att Peter Jablonski står för en pionjärgärning. Men så kollar jag Spotify och hittar en del faktiskt. Men förutom Zimerman verkar det inte som om hennes pianoverk lockat de kända och stora internationella pianolejonen och skivbolagen. Och så många album handlar det inte heller om. Det kan förefalla märkligt, för visst kunde hon skriva för piano. Det är sannerligen inte bara den andra pianosonaten som är av högsta intresse. Naturligtvis ingår den i Jablonskis urval, den är liksom ofrånkomlig. Men han tar även med den första sonaten, Tio konsertetyder, ytterligare två korta etyder och ett stycke kallat Krakówkonsert.

Grażyna Bacewicz

Bacewicz började skriva i neoklassicistisk anda, men kom allt mer att närma sig Béla Bartóks modernism – som hon tog vidare på sitt helt egna sätt. Musiken är gärna starkt rytmisk, men skyr inte det mer romantiskt skönklingande. I jämförelse med andra tolkare framstår Peter Jablonski som den mer lyriske, och i vissa fall hade det kanske inte skadat med lite större attack i spelet. Men tro inte annat än att han behärskar även intrikata toccator och snabba presto-satser. Det är f.ö. roligt att Jablonski gärna går utanför allfarvägarna; senast presenterade han den tidigt döde, i stort sett bortglömde och mycket spännande ryske tonsättaren Aleksej Stantjinskij.

Det är alltså lätt att rekommendera den här skivan till alla som vill upptäcka piano-tonsättaren Grażyna Bacewicz – och det finns det all anledning att vilja. Och missa inte hennes underbart dräpande kommentar till manliga journalister som envisades med att ställa urfåniga frågor till henne som kvinnlig tonsättare! Den står att läsa i skivkommentaren.

__________

Sten Wistrand tillhör Kulturdelens redaktion.