CD: Beethovens samtliga stråkkvartetter med Belcea Quartet
Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor torsdag, februari 20th, 2014Ludwig van Beethoven: The Complete String Quartets Vol. 1: Nr 1,2, 4, 6, 9, 11, 12, 14 (Opus 18: 1, 2, 4 och 6, opus 59: 3, opus 95, opus 127, opus 131 ) (Zig-Zag Territoires/Naxos). 4 cd. Speltid: 62’57 + 56’09 + 58’45 + 55’35.
Belcea Quartet
–
Betyg:
Ludwig van Beethoven: The Complete String Quartets Vol. 2: nr 3, 5, 7, 8, 10, 13, 15, 16, Grosse Fuge (Opus 18: 3, 5 opus 59: 1, 2, opus 74, opus 130, opus 132, opus 133, opus 135 ) (Zig-Zag Territoires/Naxos). 4 cd. Speltid: 76’35 + 74’16 + 68’52 + 69’31.
Belcea Quartet
–
Betyg:
–
Joseph Haydn skapade och fulländade stråkkvartetten. Med Beethoven blev den även ett forum för att utforska det okända och för att ge det djupt personliga och individuella ett musikaliskt uttryck. Hans kvartetter går inte att komma runt i kammarmusikens utveckling – men de har sannerligen inte bara historiskt intresse. Och självklart lyssnar man inte på dem som några slags klingande reliker från förr. Man lyssnar på dem därför att de är angelägna och drabbande och – ja, helt enkelt därför att de är oerhört bra. För den senaste kompletta inspelningen svarar Belcea Quartet som brukar få lovord för det mesta man gör. Och nej, det finns ingen anledning att här frångå den traditionen. Den här utgåvan, fördelad på två boxar med 4 cd i varje, är en total fullträff. De fyra musikerna svarar för ett helt suveränt kvartettspel med absolut precision men utan att hamna i kylig perfektion. Det är vackert, det är uttrycksfullt, det är personligt.
För att få lite perspektiv gick jag in på Spotify och jämförde en rad olika inspelningar av kvartetten opus 130, närmare bestämt tre av satserna: den snabbt ilande nr 2 (Presto), den charmiga nr 4 (Alla danza tedescu) och den undersköna nr 5 (Cavatina). Och det sammantagna intrycket är att Belcea Quartet toppar den jämförelsen med Artemiskvartetten som starkaste medtävlade. Och då ska sägas att bland de andra fanns välkända kvartetter som Amadeus, Alban Berg, Takács, Emerson, Végh, Italiano, Talich. De två sista har dock en mycket tilltalande värme och innerlighet i sitt spel som gör dem mycket attraktiva på sitt sätt. Men ändå, Belcea lyckas hela tiden övertyga om att deras val av tempo är det rätta; de hittar sången i cavatinan, elegansen och gunget i den tyska dansen, de små detaljerna som får en att le av lycka.
Har man inte dessa kvartetter sedan tidigare tvekar jag inte att rekommendera dessa inspelningar som ett förstaval. Och har man dem sedan tidigare – ja, då kan man mycket väl kosta på sig även denna, desto mer som priset är riktigt sympatiskt.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.
PS. Just som jag skrivit ovanstånde noterar jag att ZigZag precis nu i dagarna har samlat alla kvartetterna i en enda box med 8 cd – och om priset förut var sympatiskt är det nu nästan löjligt lågt. Det är bara att slå till!