Hem » Film, Recension » Örebro Filmfest: En profet

Örebro Filmfest: En profet

En profet

Originaltitel: Un prophète

Regissör: Jacques Audiard

Skådespelare: Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif m.fl.

———

Handlingen tar sin början när 19 år gamla Malik (Tahar Rahim), en ensam ung man med arabiskt ursprung, anländer till en anstalt för att avtjäna ett sexårigt fängelsestraff. I fängelset pågår en infekterad fejd mellan korsikanska och muslimska grupperingar som Malik snart blir indragen i. Den korsikanska maffiabossen César (Niels Arestrup) ser på Malik som ett verktyg för att infiltrera den muslimska samlingen och på så vis komma åt en tjallare som hotar hans verksamhet utanför murarna. Malik försöker först att undkomma Césars klor men tvingas till sist att begå mordet på tjallaren. Som belöning får han den korsikanska maffians skyddande vingar över sig. Malik anpassar sig snart till sitt nya liv och lär sig snabbt hur allting fungerar innanför anstaltens väggar. Genom hans ögon tas vi med på en resa som sträcker sig från oskuld till korruption inom den interna och externa brottslighetens hierarki.

En profet är intensiv och ogästvänlig , men också mycket fängslande och drivande. Regissören Jacques Audiard respekterar principerna inom fängelsefilmens ramar men arbetar även hårt på att förändra dessa vilket medför att En profet vinner en egen identitet genom sitt särskiljande kulturella perspektiv. Med hjälp av Stéphane Fontaines pulserande handhållna kamera skapas en blixtrande nerv och kvävande känsla av realism. Den visuella paletten är till en början dämpad och därmed en återspegling av fängelselivets råhet och Maliks isolering. Detta ändras med tiden då vi får följa huvudkaraktären utanför murarna, på uppdrag av César. Dessa scener införlivar inte bara mer färg i historien utan används även skickligt som spänningsmoment. Maliks uppdrag blir för var gång allt knivigare och tidsbegränsningen svårare att hålla.

Audiard tar också en chansning genom att krydda En profet med sprakande poetiska infall som skildras i surrealistiska drömsekvenser där Malik konverserar med sitt första mordoffer. Dessa drömsekvenser är inte bara meditativa och emellanåt oerhört vackra, utan fungerar också utmärkt som ett tillfälle till fördjupning av Maliks karaktär och de inre konflikter som han slåss med.

Malik växer gradvis i förtroende genom åren och blir mer effektivt kriminell, men han undkommer inte den frustration det innebär att vara i beroendeställning gentemot den grymme César. Det är i relationen mellan de båda männen som filmens kärna finns och även, rent dramaturgiskt, historiens starkaste kort. César, fullkomligt lysande spelad av Niels Arestrup, är en mångbottnad karaktär. Brutal och osympatisk men inte utan en antydan av sårbarhet. Tillsammans med Tahar Rahims febriga gestaltning av Malik skapar de två en total känsla av ofrivillig symbios.

En profet är en film om överlevnad och identitet. Visuellt poetisk och djup i sin mening. Skitigt filmskapande när det är som allra bäst.

För er som är nyfikna på Audiards tidigare alster kan jag även rekommendera den emellanåt strålande Mitt hjärtas förlorade slag från 2005.

Johnny Kickmaier är filmare och frilansskribent.