Hem » Recension, Skönlitteratur » Roman: Isak & Billy

Roman: Isak & Billy

Isak & Billy

Kristofer Folkhammar

Natur & Kultur. 139 sidor. Har utkommit.

Varm & Kall. Hård & Mjuk. Vit & Svart. Capulet & Montague. Isak & Billy. Kristoffer Folkhammars debutroman kastar oss djupt in i privatlivet hos det till synes omaka paret Isak och Billy.

Isak är tråkig. Billy är en drömmare. Medan Billy går på gym och fantiserar om killarna som stretchar så ligger Isak hemma och oroar sig för att sova för lite eller för mycket. Hur han ska balansera det. Billys kropp är mejslad ur granit, perfekt. Isak besitter inte riktigt orken eller lusten att matcha Billys fysiska pondus, men det går bra ändå, för Billy tycker att det finaste man kan göra är att älska någon trots deras brister. Förhållandet mellan de två känns krystat, bensinen tog slut för längesedan och de kör endast på ångorna. Isak verkar inte uppskatta det han har, Billy gör det, även fast han längtar bort.

Billy är rädd om livet. Isak är simpel och knäpp.

Världen är overklig. Världen är lång. Livet också.

Billys drömmar framträder som små fragment i boken, oftast utan någon kontext. Det finns för den delen ingen specifik kontext överhuvudtaget. Vi läser om Isak och Billy, andra människor figurerar som bollplank för Billys fantasier, medan Isak är passiv och skygg. Trots att deras olikheter är påtagliga finns det någonting där som gör att de inte klarar sig utan varandra. Även fast Isak inte verkar räcka till för Billy så kan de inte förneka att Isak behöver bli omhändertagen av Billy, när han är svag, och Billy behöver få ta hand om någon.

Kristofer Folkhammar har genom sin debutroman öppnat dörrarna in till en omöjlig relation kallad Isak & Billy. Han studerar Litterär gestaltning vid Göteborgs Universitet, är verksam som litteraturkritiker och medlem i poesikollektivet G=T=B=R=G.

Det är spännande att läsa debutanter. Man har liksom inget att jämföra med. Därför kan författaren göra precis vad han eller hon vill, och Isak & Billy är resultatet av detta. En kaosartad romans mellan två män som alltid varit dömd att misslyckas, mycket på grund av deras omisskännliga olikheter, men också på grund av Billys dåliga självkontroll och Isaks självförstörande psyke. När Isak ligger i bilen och sover medan Billy raggar upp en polis vid urinoaren och går hem till honom. Inga konstigheter.

Prosan är för all del enkel men samtidigt väldigt intressant. Det enkla tillåter författaren att sväva ut och leka med meningarna utan att göra det förvirrande för läsaren. Folkhammars debutroman är spännande och rå, och författaren fångar en brinnande intensitet hos paret Isak och Billy. Boken är förvisso magstark på sina ställen, men detta gör den bara mer kraftfull och lämnar definitivt ett avtryck även hos den mest skeptiske av läsare.

________

David Johansson är litteraturvetare